Sisilie fronter skreien
Skrei til Europa
28 år gamle Sisilie Skagen blir skreiens ansikt utad i Tyskland. Den unge sjarkfiskeren passer perfekt til å fronte skreien, sier sjømatrådets utsending i Tyskland.
Sjømatrådet har markedsført skrei i både Frankrike, Spania og Tyskland i flere år. I Tyskland kjenner nå 68 prosent av de som spiser sjømat i alderen 20 til 65 år til skreien. Men bare 22 prosent av disse vet at den er norsk.
-Sisilie skal derfor bidra til å øke kjennskapen og kunnskapen om at skreien kommer fra Norge. Hun er en ung kvinne med bein i nesa som treffer midt i kjernemålgruppen til kampanjen: kvinner under 45 år, sier Sjømatrådets utsending i Tyskland, Kristin Pettersen.
Følges tett: I Tyskland får de følge Sisilie Skagen gjennom hverdagen som fisker.
Foto: Synnøve Sundby Fallmyr/Norges sjømatråd
Gjennom ukebladreportasjer og sosiale medier har tyskerne blitt kjent med trebarnsmoren. Sisilie forteller om hvorfor hun elsker å fiske skrei, om dagliglivet på sjarken, den norske kysten og norske tradisjoner. Tyskerne får følge henne når bølgene er høyere enn båten, når havet er stille, solen skinner og måkene skriker, når barnehagen er stengt og minsten må bli med på fiske. Og – når hun håver inn storfangst.
De første historiene om skreifiskeren Sisilie, og «snart kommer skreien», kom på trykk allerede før jul. Nå i sesongen kommer flere historier på trykk, og det blir poster om skreifisket på Instagram flere ganger i uken, forteller sjømatrådet på sin nettside.
-Allerede i midten av januar har kombinasjonen av pressemeldinger, poster i sosiale medier og Sislies historier nådd ut til rundt 29 millioner tyskere. Og vi gir oss ikke med det. Trykket skal holdes oppe frem til påske, med skreikampanje i over 2000 butikker, digitale annonser og poster på sosiale medier, sier Kristin Pettersen.
Norges sjømatråd legger 20 millioner kroner på bordet i sin markedsføringspott av skrei i Europa denne sesongen.