24.01.2024

Omfattende skrei-PR

Sjømatrådet bruker 20 millioner

Bocuse d’Or og kinoreklame er noen av stikkordene for årets skreikampanjer i Spania, Frankrike og Tyskland. Det melder Norges sjømatråd i en omtale av satsingen i Norges viktigste skreimarkeder.

Til sammen har Sjømatrådet satt av rundt 20 millioner budsjett-kroner til skreikampanjer i de tre landene.

Er i gang

Starten på Sjømatrådets skreikampanje i Tyskland var allerede før jul. Med overskriften «Hele Norge venter, det bør også du gjøre» fikk tyskerne den første påminnelsen om at noe godt er på trappene.

Nå står også skreikampanjene i Spania og Frankrike på startstreken, melder sjømatrådet.

Skreiens vandring er et særnorsk fenomen som brukes i markedsføringen av «kongen av torsk».
Den lange svømmeturen gjør fiskekjøttet ekstra fint og fast slik at fisken flaker seg delikat når den varmebehandles. Det er nok også derfor mange omtaler skreien som fiskens svar på Rolls Royce, en delikatesse som kun er å få mellom januar og april.

Blir DU sulten av å se slike bilder?
Foto: Jan-Erik Indrestrand, Fiskarlaget

Bocuse d’Or

Skrei vil være en av hovedingrediensene under den europeiske Bocuse d’Or finalen i Trondheim i mars.

Det skal også markeres godt overfor det franske markedet.

-Franskmenn er mer enn gjennomsnittet opptatt av gourmetmat og sesongvarer. Derfor blir skreiens rolle i Bocuse d’Or fremhevet i årets kampanjer, sier sjømatutsending Trine Horne.

Skreien skal frontes i magasiner og i sosiale medier som Facebook, Instagram og Pinterest, samt med videoer på Youtube og andre nettsider. Den skal frontes gjennom kokkeinfluensere på matguiden «Le fooding», artikler fra visningsturer til Norge og ikke minst skal skreien frontes hos franske fiskehandlere og supermarkeder.

-I disse dager sender vi ut reklamemateriell til 3000 butikker over hele landet, forteller Horne.

Se hele sjømatrådets infosak om årets skreikampanje (ekstern lenke).