Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
29.01.2021

Støtter markedsarbeid

Millionbevilgninger

Norges Råfisklag bevilger to millioner kroner for å styrke markedsføringen av skrei i regi av Norges sjømatråd. Fra før er det kjent at Norges Sildesalgslag bevilger en million kroner i ekstra støtte til Sjømatrådets arbeid i markedsføring av pelagisk fisk i 2021.

Bevilgningen fra Norges Råfisklag er øremerket aktiviteter i Spania og sikrer tidenes satsing i det som har blitt Norges største skreimarked. I 2020 eksporterte Norge 5 400 tonn skrei til en verdi av 262 millioner kroner. Dette var tidenes nest beste år. 

– I fjor hadde vi en sterk inngang på året, med høye priser både til fiskerne og i markedene før koronapandemien inntraff. I denne skreisesongen er realiteten at veldig mange restauranter i Europa fortsatt er stengt, noe som er svært utfordrende for eksporten, sier administrerende direktør Svein Ove Haugland i en pressemelding fra Norges Råfisklag fredag. 

–  Norges sjømatråd gjør en svært viktig jobb med å markedsføre norsk sjømat over hele verden, og nå er det utfordrende og krevende tider. Vi mener derfor at det både er nødvendig og fornuftig å øke markedsinvesteringene for skrei ute i markedene, sier Svein Ove Haugland.  

God pelagisk effekt

For 2019 bevilget Sildelaget hele 9 millioner til Sjømatrådet for å opprettholde aktiviteten på markedsarbeidet spesielt i viktige, og ikke minst godt betalende, markeder for makrell og sild.

– Vi så at vi fikk gode resultater på støtten i 2019. Det var veldig viktig for Sjømatrådet for å opprettholde den langsiktige satsingen som har båret gode frukter for både fiskere og industrien, spesielt for makrelleksporten til land i Asia, sier Oma og han rettet i Sildelagets pressemelding om saken en takk til fiskerne som gjennom styre og tillitsmannsapparatet var villig til gi denne ekstra støtten for 2021.