Makrellframstøt i Japan
Med statsministeren
Sammen med statsministeren og næringsministeren har sjømatnæringen denne uken promotert norsk fisk i Japan. -Det er et privilegium å få markedsføre makrell for japanerne, sier leder Kåre Heggebø i Fiskarlaget.
Norsk makrell har en høy stjerne i det japanske kostholdet. Denne uken har Kåre Heggebø sammen med kolleger fra norsk sjømatnæring møtt japanske kolleger og deltatt i markedsaktiviteter sammen med sjømatrådet i det viktige japanske markedet.
Et viktig formål med turen er å tilrettelegge for bedre vilkår for norsk eksport av sjømat til Japan.
Makrell utgjør omlag halvparten av eksportvolumet til Japan og har en sterk markedsposisjon i øystaten.
Stor delegasjon
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre har ledet den norske delegasjonen som har besøkt Tokyo.
Temaet for besøket er sjømathandel, grønn industri og næringslivssamarbeid mellom Norge og Japan.
-Sjømat er en hovedstolpe i handelen mellom våre to land og det har vært både nyttig, lærerikt og interessant å reise sammen med kolleger fra norsk næringsliv til Japan, sier Heggebø.
Statsminister Jonas Gahr Støre sier møtet med statsminister Fumio Kishida bekrefter at våre to land har sammenfallende interesser på en rekke områder.
-Jeg er veldig glad for at vi på denne måten styrker Norges samarbeid med Japan. Vi har laget en felles erklæring som omtaler de gode forbindelsene mellom våre to land, og hele bredden av områder vi vil samarbeide videre om, sier Støre.
Fiskarlagets leder Kåre Heggebø deltok 6.-8. desember i næringslivsdelegasjonen som besøkte Japan, sammen med statsministeren og næringsministeren.
Han holdt innlegg under en makrellkonferanse fredag.
Makrell er den arten vi eksporterer mest av i volum til Japan. I 2022 var eksporten på 55 000 tonn.
Markedsadgang og forbedrede tollvilkår var ett politisk moment under turen. Les mer om dette i regjeringens pressemelding om besøket.
Sjømatrådet tilrettelegger
Japan er ett av landene der Norge og sjømatrådet har eget kontor. Johan Kvalheim er sjømatutsending til Japan og Sør-Korea, og det er i alt fire ansatte ved kontoret i Tokyo.
Han har i samarbeid med næringen og departementet tilrettelagt for blant annet et eget markedsseminar med den japanske sjømatnæringen.
-Norge eksporterte i 2022 55 000 tonn makrell for en drøy milliard til Japan, og dette er et svært viktig marked for oss, påpeker Kåre Heggebø.
Lakse-eksporten til Japan er på opp mot 30 000 tonn, og disse to artene er sammen med ørret, sild og snøkrabbe hovedartene som går til dette viktige markedet. Norge eksporterer samlet mer enn 100 000 tonn sjømat i året til Japan.
Japanbesøket har stor oppmerksomhet, også fra norske medier. Her er NRKs Asiakorrespondent Philip Lote i samtale med statsministeren og næringsministeren.
God stemning
-Det er veldig stor oppmerksomhet rundt arrangementene og positiv stemning, forteller Kåre Heggebø.
Lederen i Fiskarlaget er sammen med næringsminister Jan Christian Vestre og Egil Magne Haugstad fra Pelagia innleder på makrellseminaret, som holdes fredag ettermiddag i Tokyo.
Fra Norge og sjømatnæringen er også administrerende direktør Audun Maråk fra Fiskebåt, Geir Ove Ystmark og Kristin Alnes fra Sjømat Norge, samt administrerende direktør Christian Cramer i Norges Sjømatråd deltagere. (bildet nedenfor der også Johan Kvalheim er sammen med representantene fra regjeringen.)
F.v.: Kristin Alnes, Geir Ove Ystmark, Audun Maråk, Jonas Gahr Støre, Kåre Heggebø, Jan Christian Vestre, Johan Kvalheim og Christian Cramer.
En ambassadør
-Besøket her i Japan handler om å fortelle historien om den norske makrellen, og som makrellfisker nærmest hele mitt liv er det kjekt å få dele mine erfaringer med kundene og fiskerkollegaer i Japan. Dette er et viktig marked, og vi må hele tiden jobbe for å opprettholde og forbedre markedsadgangen. Derfor er jeg svært glad for at statsminister Støre og statsminister Kishida har blitt enige om å ha konsultasjoner om handel med sjømat, sier Kåre Heggebø.
Tunfisk som ble omsatt på fiskemarkedet Toyosu i Tokyo fredag morgen 8. desember.
Besøkte fiskemarkedet
-Fiskemarkedet i Tokyo er verdensberømt, og det med svært god grunn. Som sjømatentusiast er det en stor opplevelse å se det enorme utvalget og mennesker som er fullstendig dedikert til kvalitet, forteller lederen i Fiskarlaget.
Den norske delegasjonen besøkte Toyosu-markedet i Tokyo grytidlig fredag morgen, og fikk se nærmere på hvordan auksjonene foregår og snakket med ulike aktører. Auksjonene starter som regel rundt 05.30 på morgenen.
-Besøket på markedet ble avsluttet med sushi-frokost. Det var en ny erfaring, som absolutt kan anbefales, sier Kåre Heggebø.