02.10.2024

– Vi lyttes til

Øker CO2-kompensasjon

– Regjeringen lytter til Fiskarlaget og dette er en god imøtekommelse i det vi går inn i en vanskelig tid for næringen. Det sier leder Kåre Heggebø til budsjettlekkasjen om at regjeringen vil øke CO2-kompensasjonen til fiskeflåten.

– CO2-avgiften har en hensikt, nemlig å få flere over på grønne alternativer. Men når de alternativene ikke er på plass, kan vi ikke dytte næringen over ende, sier fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) til NTB i en budsjettlekkasje onsdag morgen.

Ifølge meldingen vil regjeringen i forslaget til statsbudsjett, som kommer mandag, sette av 500,4 millioner kroner til CO2-kompensasjonsordningen for fiske i nære farvann.

Det betyr at ordningen øker med 153,6 millioner kroner, tilsvarende økningen som ble gjort i CO2-avgiften i 2024.

Lyttes til

Norges Fiskarlag har lagt ned et stort arbeid i kontakt med våre folkevalgte i denne saken.

– Vi har påpekt at næringen har et ønske om å bidra i det grønne skiftet. Vår hovedutfordring er at det per i dag ikke er alternativer til drivstoffløsninger på plass. Da blir det svært krevende å drifte på havet når vi pålegges høyere avgifter på drivstoff samtidig som fiskekvotene går kraftig ned, sier Kåre Heggebø.

Han sier det er positivt å lese hva statsråden sier til NTB om også dette momentet i omtalen av budsjettlekkasjen.

– Det finnes ikke teknologi som er moden eller tilgjengelig. Og vi har heller ikke ladeinfrastruktur på plass langs kysten. Derfor må vi gjøre tiltak som sikrer lønnsomhet og holder i gang aktiviteten i kystsamfunnene våre, sier fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (bildet).

Statsråd Marianne Sivertsen Næss har bekreftet at CO2-kompensasjonen til fiskerinæringen økes i statsbudsjettet. Det legges frem kommende mandag.

Forstår næringen

Senterpartiets næringspolitiske talsperson, Willfred Nordlund (bildet), sier hans klare inntrykk er at næringen ønsker å omstille seg.

– Men hvis du ikke har teknologi tilgjengelig, så er det jo rart om du skal bli rammet av nye krav, sier han.


Willfred Nordlund (Sp) er leder i Næringskomiteen og har også vært saksordfører for Kvotemeldingen på Stortinget.

– Økte avgifter på drivstoff rammer jo fiskeriflåten hardt, særlig når du har kvotenedgang. Det kan føre til at du må gå lenger ut på havet for å få tak i den fisken du skal ha, påpeker han.

Kåre Heggebø sier han nå ser frem til både å få detaljene i saken når statsbudsjettet legges frem over helga, fordi det fremdeles er uavklarte moment.

Han peker blant annet på at det fortsatt synes å være et etterslep i kompensasjonsordningen og at det derfor må på plass en ytterligere økning.

– Vi vil derfor opprettholde den politiske dialogen. Vi har en tett og god kontakt både med regjeringen, fiskeri- og havministeren og Stortinget. Det kan synes som om det politiske miljøet nå anerkjenner våre synspunkter på en konkret og god måte, sier Heggebø.