03.06.2026

Verdinedgang for sjømateksporten

Mai 2026

Norge eksporterte sjømat for 13,4 milliarder kroner i mai. Det er en nedgang på 146 millioner kroner, eller 1 prosent, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

– Et urolig geopolitisk bakteppe, handelshindringer og mindre tilgjengelig råstoff fortsetter å prege sjømateksporten. Så langt har 2026 vært langt mer krevende enn fjoråret for norsk sjømat. Til tross for økte prisene på laks, torsk og makrell i mai, ble også dette en måned uten verdivekst, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer.

Mai er den fjerde måneden i år med verdinedgang for sjømateksporten. Så langt i år er det kun i mars at det har vært verdivekst sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

– Lavere volum av torsk, makrell og laksefilet trakk ned eksportverdien i mai. I tillegg var den norske kronen betydelig sterkere mot dollar og euro i forrige måned enn på samme tid i fjor. Det gjør at eksportprisene blir lavere målt i norske kroner, forklarer Chramer.

Krevende vareflyt i Midtøsten

Krigen i Midtøsten satte også i mai sitt preg på vareflyten for laks og ørret.

– Det er fortsatt mange utfordringer knyttet til logistikk og redusert turisme i denne regionen. I mai hadde norsk laks en volumnedgang på over 20 prosent til alle store markeder i Midtøsten, sier Christian Chramer.

Milliardnedgang til USA

Hittil i år har Norge eksportert sjømat for 70,3 milliarder kroner. Det er en nedgang på 1,7 milliarder kroner, eller 2 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

USA er det markedet som har falt mest i årets fem første måneder. Nedgangen i eksportverdien er på totalt 2,4 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

– Mai-eksporten til USA følger samme trend, med et verdifall på 363 millioner kroner. Det skyldes i stor grad en nedgang for fersk og fryst laksefilet, som er store og viktige produkter fra Norge til USA, sier Christian Chramer.

Les detaljene om mai-eksporten hos sjømatrådet (ekstern lenke)