Møtepunkt Trondheim
Denne uka møtes 11 av Fiskarlagets tillitsvalgte til organisasjonskurs i Trondheim. To hele dager er satt av til aktiv skolering.
Gardermoen i uke 40
Nord Fiskarlag har nå avklart sitt årsmøteprogram og sendt ut invitasjoner til det første ordinære årsmøtet, som holdes 3. og 4. oktober.
Holdes i Bergen
Både regjeringen og Stortinget er representert når Sør-Norges Fiskarlag i oktober inviterer til sitt første ordinære årsmøte. Møtet holdes i Bergen.
-Laget er komplett
Ida Sandvik har startet opp i Nord Fiskarlag. Med 36-åringen på plass er nå rekrutteringen av nye medarbeidere i Nord Fiskarlag komplett.
Flere nye element
For første gang på mer enn 20 år er det fremforhandlet en ny oppgjørsavtale i Norges Fiskarlags tariffområde. En snøkrabbetariff er nå på plass.
Klager til Strasbourg
Norske myndigheters praksis overfor fiskerne er klaget inn for menneskerettighetsdomstolen. Bakgrunnen er en årelang uenighet mellom næringen og myndighetene om at brutto inndragning av fangst fisket innenfor fartøyets kvote er å regne som straff.
Opphev delkvoteenheten
Norges Fiskarlag mener det er grunnlag for å oppheve delkvoteenheten for fiske i britisk sone for fartøy i lukket kystgruppe. Fiskeridirektoratet er bedt om å følge opp forslaget. Det er også gjort vedtak på sild
Sjømatnæringens plastseminar
Afroz Shah leder verdens største ryddeaksjon, er kåret til «Champion of the Earth» av FN og hylles av verdensledere. Torsdag 14. september innleder Afroz Shah på plastseminaret til den norske sjømatnæringen i Norheimsund.
Fra britiske myndigheter
Britiske myndigheter har kommet med en klargjøring av kravene for fiske av makrell i britisk sektor.
For dårlig info
Norges Fiskarlag er en av organisasjonene som har bedt myndighetene å utsette innføringen av det nye avfallsdirektivet for skip. Ordningen er for dårlig opplyst og på plass, mener vi.
I statsbudsjettet
Miljø-, interesseorganisasjoner og utbyggere går sammen og ber regjeringen sette av en kvart milliard kroner til naturkartlegging i statsbudsjettet for 2024.
Eksporten i august
Norge eksporterte sjømat for 14,2 milliarder kroner i august. Dette er en økning på 1,8 milliarder kroner, eller 15 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.