Ta bort unødig meldeplikt
Brev til Justis
Norges Fiskarlag mener nytt regelverk om grensepasseringer gjør at både fiskere og myndighetene må håndtere min 12- 15Â 000 unødige rapporteringer pr år. Vi ber nå Justis- og beredskapsdepartementet om å unnta norske fiskefartøy fra meldeplikten.
Reglene om rapportering av grensepasseringer inntrer for norske fiskere når territorialgrensen passeres (12 nautiske mil). Reglene slår inn som en del av Schengensamarbeidets arbeid for blant annet å unngå illegal innvandring.
I brevet som nå er sendt viser Norges Fiskarlag til at myndighetene ikke kan ha utredet konsekvensene av en forskriftsendring og sannsynliggjort behovet for å innføre en omfattende meldeplikt for fiskeflåten.
Fiskarlaget mener at fiskefartøy som går ut på fiske i våre farvann, og ikke anløper andre havner, ikke er å anse som en risiko på området.
I brevet vises det til at selv om meldeplikt for fiskefartøy allerede er nedfelt i gjeldende utlendingsforskrift, anmodes departementet om en ny gjennomgang og en redegjørelse for bakgrunnen for at kontrollnivået nå skal økes dramatisk for fiskeflåten.
På bakgrunn av Justis- og beredskapsdepartementets opplysninger om å iverksette en omfattende meldeplikt fra norske fiskefartøy, har Fiskarlaget bedt om og fått aktivitets- og landingsdata fra Fiskeridirektoratet for norske fiskefartøy for 2013.
-Vi mener dette datagrunnlaget gir et bilde som kan brukes for å anslå konsekvensene av en innføring av meldeplikt for norske fiskefartøy. Etter vår oppfatning er det lite som tilsier at denne typen rapportering har noe for seg, sier saksbehandler i Fiskarlaget Erling Holmeset jr.
Opplysninger fra sporings- og landingsdata viser at alle fartøy på 24 meter og mer, vil måtte foreta om lag 12.000 meldinger per år (antall meldinger på vei ut og inn til norsk havn med passering av territorialgrensen). For fartøy under 24 meter er det sannsynlig at antall meldinger vil kunne bli på flere tusen per år. Dette er basert på et anslag med vår kjennskap til flåtens fiskeriaktivitet, heter det i brevet.
-Vi mener dette vil være en unødvendig rutine som skaper merarbeid for både våre medlemmer og for myndighetene, sier Holmeset.
Du kan lese brevet i sin helhet her:
«Norsk Schengen-tilknytning og meldeplikt for norske fiskefartøy
Det vises til Deres brev av 04.07 d.å. Fiskebåt om ovennevnte.
I nevnte brev blir det redegjort for at det ikke er foretatt materielle endringer i regelverket som angir en meldeplikt for føreren av skip som skal passere yttergrensen, dvs. territorialfarvannsgrensen. I Utlendingsdirektoratets rundskriv RS 2013-011 er det imidlertid gitt nye retningslinjer for hvordan politi skal gis forhåndsmelding over reisende og mannskap ved bruk av standardiserte skjema i Kystverkets SafeSea-Net portal. Slik Fiskarlaget ser det, har disse «nye» retningslinjene aktualisert praktiseringen av gjeldende regelverk for meldeplikt, herunder også for fiskefartøy.
Departementet viser til at føreren av skip som passerer grensen (territorialfarvannsgrensen) på vei til og fra norsk havn «skal gi politiet fortegnelse over reisende og mannskap», jf. utlendingsloven § 20 første ledd bokstav b) og utlendingsforskriften § 4-24 andre ledd.
Departementet uttaler videre at kystfiskefartøy i visse tilfeller skal kunne unntas fra meldeplikten, og at en slik praktisering vil harmonere med det som var departementets intensjon i utlendingsforskrift (av 1990), som trådte i kraft 2007. Departementet uttaler videre at oppfølging av denne forskriftsendringen, i form av rundskriv fra Utlendingsdirektoratet (UDI) ble stilt i bero i 2007, et arbeid som departementet nå vil be UDI om å gjenoppta. Slik Fiskarlaget forstår saken, har således kravet i omtalte forskrift av 2007, ikke blitt håndhevet hittil bl.a. overfor fiskefartøy.
Departementet uttaler at de vil be UDI gjenoppta arbeidet med et rundskriv om dette, jf. utlendingsforskriften § 2-24 syvende ledd. Her vil plikten skipsfører har til å gi forhåndsmelding nærmere beskrives. Departementet legger her til grunn at fiskefartøy på 24 meter eller mer, blir omfattet av meldeplikten. Departementet uttaler videre at som utgangspunkt skal kystfartøy som har passert territorialgrensen, og som innen 36-timer vender tilbake til norsk havn uten å ha anløpt havn i tredje land (utenfor Schengen), være unntatt fra meldeplikten. Etter det Fiskarlaget er kjent med, defineres kystfartøy i denne sammenheng som fartøy under 24 meter. Kystfartøy som er ute mer enn 36-timer, eller som anløper tredjehavn (utenfor Schengen), er pliktig til å levere forhåndsmelding iht. retningslinjene til UDIs rundskriv RS 2013-011.
Norges Fiskarlag vil sterkt anmode departementet om å foreta en ny gjennomgang av denne saken, der målsettingen er å se på muligheten for å unnta alle norske fiskefartøy fra meldeplikten, slik at meldeplikten kun inntrer etter anløp i tredje havn (utenfor Schengen). Det vises til at dette var regelverket frem til 2007, og er gjeldende praktisering av dagens forskrift.
Norges Fiskarlag kan ikke se at myndighetene har utredet konsekvensene av forskriftsendringen av 2007, og sannsynliggjort behovet for å innføre en omfattende meldeplikt for fiskeflåten. Fiskarlaget mener at selv om meldeplikt for fiskefartøy allerede er nedfelt i gjeldende utlendingsforskrift, anmodes departementet om en ny gjennomgang og en redegjørelse for bakgrunnen for at kontrollnivået nå skal økes dramatisk for fiskeflåten.
Norges Fiskarlag er ikke kjent med om det er endringer i Schengen-regelverket og/eller om det var et endret trusselbilde, som var bakgrunnen for forskriftsendringen i 2007.Â
Etter det Fiskarlaget kjenner til, er Schengen-regelverkets intensjon å bidra til å bekjempe illegal innvandring og grenseoverskridende, organisert kriminalitet. At trusselbildet på dette område har endret seg i forhold til den norske fiskeflåten, stiller Fiskarlaget seg undrende til.
Vi er heller ikke kjent med at øvrige nordiske land, har innført lignende meldeplikt for nasjonal fiskeflåte.
På bakgrunn av Justis- og beredskapsdepartementets opplysninger om å iverksette en omfattende meldeplikt fra norske fiskefartøy, har Fiskarlaget innhentet aktivitets- og landingsdata for norske fiskefartøy for 2013 fra Fiskeridirektoratet. Slike data gir grunnlag for å kunne anslå konsekvensene av en innføring av meldeplikt for norske fiskefartøy. Datagrunnlaget for fartøy på 24 meter og over (havfiskefartøy) er relativt oversiktlig. Når det gjelder fiskefartøy under 24 meter, som ikke kommer inn under 36-timers regelen, og således blir omfattet av meldeplikten (dvs. antall kystfartøy som har passert territorialgrensen, og som innen 36-timer ikke vender tilbake til norsk havn) , synes mer krevende å få innhentet dokumentasjon på hvor omfattende en slik meldeplikt vil bli.
Opplysninger fra nevnte sporings- og landingsdata viser at alle fartøy på 24 meter og mer, vil måtte foreta om lag 12.000 meldinger per år (antall meldinger på vei ut og inn til norsk havn med passering av territorialgrensen). For fartøy under 24 meter er det sannsynlig at antall meldinger vil kunne bli på flere tusen per år. Dette er basert på et anslag med vår kjennskap til flåtens fiskeriaktivitet. Det anmodes om at før en eventuell oppfølging av gjeldende forskrift, kartlegger nivået på antall meldinger også fra denne flåtegruppen. Det gjøres oppmerksom på at den norske fiskeflåten i svært liten grad har aktivitet som medfører anløp i tredje land (utenfor Schengen). Fiskeridirektoratet kan via dagens sporingssystem for fiskeflåten tallfeste slike anløp.Â
Norges Fiskarlag vil avslutningsvis vise til at Justisdepartementet i 1998 nedsatt et bredt sammensatt utvalg, representert både fra myndigheter og næringsliv, med mandat å vurdere antall- og lokalisering av – godkjente grenseovergangssteder etter en norsk Schengen-tilslutning. I tillegg til forslag om grenseovergangssteder, uttalte et samlet utvalg bl.a. følgende:
-At det kontrollnivået man etablerer må stå i rimelig forhold til den trussel man til enhver tid anser å foreligge når det gjelder illegal innvandring og grenseoverskridende, organisert kriminalitet, og at det ikke er behov for en omfattende meldeplikt for norske fiskefartøy. Dette vurdert ut fra det store antallet anløp av norske fartøyer sett opp mot politiets muligheter for å motta og behandle disse. En anbefaler derfor at en i det videre arbeid nøye vurderer hvilke fartøy kategorier som kan unntas fra meldeplikten, og om norske og Schengen registrerte fartøyer som hyppig anløper norsk havn uten å være innom tredjelands havn, helt eller delvis kan fritas for meldeplikten i utlendingsloven
Norges Fiskarlag deler fortsatt dette utvalget syn når det gjelder behov for kontroll rettet mot norske fiskefartøy, og Fiskarlaget ber om at departementet åpner for å gjeninnføre et unntak for norske fiskefartøy (både havgående og kystfartøy) fra meldeplikten, så lenge disse ikke har anløpt havn i tredjeland (utenfor Schengen).
Norges Fiskarlag viser til myndighetene, via Fiskeridirektoratets sporingsdata, til enhver tid har oversikt over posisjon til norske fiskefartøy på 15 meter og mer. Dette og andre lignende verktøy som myndighetene allerede har tilgjengelig, må kunne brukes på andre områder bl.a. for å ivareta forpliktelser i henhold til Schengen-regelverket. På den måten unngår man å pålegge fiskeflåten og rapporteringsmyndighetene unødig merarbeid.
Norges Fiskarlag ber departementet om å foreta en ny gjennomgang av saken, og det anmodes om å bli holdt orientert om den videre fremdrift i saken.»