Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
17.08.2022

Stilte klare krav

Verneprosjekt Oslofjord

Under Arendalsuka inviterte Fiskeridirektoratet til seminar om et pilotprosjekt som skal arbeide med bevaring og restaurering av marin natur i Oslofjorden og Skagerrak. Fiskarlaget stilte klare krav under seminaret.

Havforskningsinstituttet har levert sine råd for prosjektet med forslag til hvilke områder prosjektet kan arbeide i.

Pilotprosjektet er en oppfølging av Stortingsmeldingen om bevaring av marin natur. I prosjektområdene anbefaler HI at alt fiske forbys.

Seminaret var starten på dialog for å skaffe informasjon og innspill, samt valg av områder til bruk i planleggingen.

Et økosystem i endring

Daglig leder i Fiskerlaget Sør, Erlend Grimsrud, relaterte de økologiske endringene i Skagerrak til et lokalt perspektiv i Arendal og Sørlandskysten.

Han forklarte at fiskerne opplever et økosystem i ubalanse og mener tilstanden i havområdene her skyldes helt andre forhold enn det marginale yrkesfisket i fjorden.

Grimsrud viste til pilotprosjektene som allerede er opprettet, og rettet kritikk for manglende kunnskapsoppbygging rundt vernet som allerede eksisterer i havområdet.

-Marine verneområder er effektive der fiskerireguleringer og målrettet vern står svakt. Det norske yrkesfiske i Oslofjorden og Skagerrak er strengt regulert, og vi har et omfattende vern av hele kysten ved trålforbud i farvann grunnere enn 60 meter, i Nasjonalparkenes referanseområder og korallområder. Vi forstår ikke hensikten med å forsøke et nytt pilotprosjekt før de eksisterende områdene er undersøkt og evaluert, sa han.

Pilotprosjektet er en oppfølging av to kunnskapsrapporter om kysttorsk og den økologiske tilstanden i Oslofjorden. Grimsrud viste til at hele reketrålflåten i Oslofjorden fisket fem tonn torsk i 2020, og det er sannsynlig at veldig få av disse er kysttorsk.-Det er oppsiktsvekkende at Havforskningsinstituttet har pekt ut såpass store områder og anbefaler at de plasseres i de viktigste fiskefeltene for rekeflåten.

Rekebestanden i fjorden har det tross alt bra, og dette fisket er nå bærebjelken for fiskerinæringa i Oslofjorden, sier Erlend Grimsrud.

Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen var vertskap for seminaret på dekket av det nye fartøyet «Fjordgyn», som forøvrig onsdag ble døpt i Pollen i Arendal.

Utilsiktede konsekvenser

Norges Fiskarlag har tidligere pekt på at de økonomiske konsekvensene av prosjektet må utredes grundig etter utredningsinstruksen. Les mer om dette her.

– Havforskningsinstituttets forslag til områder er svakt begrunnet og konsekvensene er ikke utredet. Fisketrykket vil bli større på områder utenfor pilotprosjektet, og flåten vil bli tvunget til å lete etter nye fiskefelt som hittil har vært upåvirket av fiskeri. Fiskeflåten vil altså bruke flere timer og mye mer drivstoff for å opprettholde sin lønnsomhet. Dette er hensyn som Fiskeridirektoratet må ta høyde for i det videre arbeidet, understreket han på vegne av fiskerne i Sør.

Avslutningsvis ønsket Grimsrud at tiltak i Oslofjorden må sees i sammenheng med forvaltningen av hele Skagerrak. Han forventer at myndighetene inngikk samarbeid med de øvrige nasjonene som påvirker dette belastede havområdet.

Fiskeri under press

Fiskarlagets generalsekretær Sverre Johansen deltok under seminaret, som ble holdt på Fiskeridirektoratets nye fartøy, Fjorgyn, som ligger i Pollen under Arendalsuka.

Johansen sier linjene som dras opp av den daglige lederen i Fiskerlaget Sør er alvorlige og beskriver en næring og virksomhet som er under et omfattende press.

– Vi ser et sterkt press fra mange hold mot vår næring i denne regionen og opplever at fiskeri urettmessig settes opp som en direkte årsakssammenheng når negative forhold omtales.

Sverre Johansen påpeker at både verneinteresser, det aktuelle pilotprosjektet og høye drivstoffkostnader nå representerer mange og tunge utfordringer for de som driver på havet i Sør-Norge.

– Vi kommer derfor til å engasjere oss tungt i den prosessen som nå skal pågå frem til 15. desember da Fiskeridirektoratet og Miljødirektoratet skal overlevere sine forslag om innretning av prosjektet til regjeringen, sier Sverre Johansen.

Det var et godt besøkt arrangement om bord i Fiskeridirektoratets nye fartøy i Arendal.