
Slik foregår det
Tariff-forhandlingene
Det er omfattende arbeid som ligger bak alle justeringer av tariffen i Norges Fiskarlag. Hvordan gjøres det, og hva skjer egentlig under forhandlingene?
Tillitsvalgte fra alle deler av næringen og fra hele landet er nå samlet ved Hotel Union i Geiranger for å bidra til en oppdatering av fiskerioverenskomsten og oppgjørsavtalene mellom Mannskapsseksjonen og Båteierseksjonen.
ALLE som bruker Norges Fiskarlags tariff har hatt mulighet til å bidra med forslag til forbedringer og justeringer. Innkomne forslag fra medlemmer og båteiere, samt seksjonenes eget arbeid er denne våren og høsten lagt til grunn og behandlet i flere omganger i hver av seksjonene, før kravene ble utvekslet i august.
Mye forarbeid
– Våre krav er fremmet med bakgrunn i innspill både fra medlemmer og tillitsmenn i seksjonen. I tillegg til henvendelser til sekretariat og tillitsmenn, har det vært gjennomført en tariffkonferanse for medlemmer i forbindelse med kurs i arbeidsrett som seksjonen arrangerte i april, og i tillegg har styret vært samlet ved to anledninger for å gjennomgå innkomne forslag samt diskutere egne forslag til tariffkrav, forteller daglig leder Heidi Rånes om båteiernes tariffprosess.
Kravene
Totalt er det 39 krav som skal behandles, og blant disse er en tariffmessig avklaring omkring kostnader til Maritim Pensjon og utvikling av et mer kompetansebasert lottsystem, i tillegg til nye fellesutgifter slik som for eksempel vedlikeholdskostnader av utstyr til internkommunikasjon.
De 39 forhandlingspunktene under årets forhandlinger er fordelt mellom tre arbeidsgrupper, som nå bryner seg på hverandre i kamp for sine medlemmers interesser i Geiranger.
30 deltagere
Som vi rapporterte om på første forhandlingsdag, er det i alt 30 tillitsvalgte og ansatte som er involvert i årets forhandlinger i Geiranger.
- Les omtalen fra første forhandlingsdag i denne lenken/saken:
Som du ser av bildet (over) så er det mange som nå gjør en jobb på vegne av alle som omfattes av tariffen. Det enkle svaret på hvorfor det er så mange som deltar i hver delegasjon, er rett og slett omfanget av arbeidet.
Det er mange fiskerier og enormt med detaljer som skal gjennomgås. Det gjør at delegasjonene både har med sitt eget Hovedforhandlingsutvalg, altså styret, samt flere rådgivere med erfaringer fra ulike fiskerier.
De 30 som forhandler

Båteierseksjonens styre inkl vara:
- Sigvald Berntsen
- Sten Angelsen
- Jarl M. Silden
- Olaf Iversen
- Tommy Nilsen
- Tommy Dammen
- Espen Nilsen
- Tormund Grimstad
- John Lekhmus
- Tore Mosesen
- Gudmund Rognan
- Jacob Ferkingstad
- Finn Magnus Alvestad
Ansatte/administrasjon:
- Heidi M. Rånes
- Nikolay Lekhmus
- Geir Kroknes
Mannskapsseksjonen, HU (styret) inkl vara:
- Jan Petter Børresen
- Ken-Ivan Pettersen
- Geir Kenneth Eriksen
- Trond Christian Edvardsen
- Henrik Henriksen
- Njål Aarsheim
- Pål Arne Måløy
- Helmod Jørgensen
- Egil Buschmann
Rådgivere:
- Per-Roger Vikten
- Elise Kristin Kuntze
- Thor Udø
Ansatte/administrasjon:
- Audun Stautland
- Line Gråwe


Til tross for flott sunnmørsnatur og veteranbilmuseum på hotellet er det knapt med tid til annet enn møter og forhandlinger. I bildet over er Elise Kuntze og Thor Udø fra Mannskapsseksjonen «lurt» med av fotografen på en lynvisitt til hotellets veteranbilutstilling.
I bildet nedenfor ser du fra pausemenyen ved Hotel Union, der nøtter og mandler, samt smoothie tas i bruk for å holde oppe energinivået hos tariffseksjonene.


Morgenmøte hos Båteierseksjonen.
Dagsrytme
Avtalt tid for møter er fra 09–19, med avtalte og nødvendige for- og ettermøter fra dag til dag innad i seksjonene.
Dagene starter med et felles møte i hver enkelt seksjon. Deretter gjennomføres møter mellom de tre forhandlingsgruppene fra hver seksjon.
Etter behov tas avklaringer og utfordringer med tilbake til egen forhandlingsleder og administrasjon, for drøfting.
Det holdes også møter etter behov for hele seksjonen, når og om det er nødvendig i løpet av dagen.
Tariffseksjonenes folk ankom søndag, og målet er avklaring og signert sluttavtale fredag.

En forhandlingsgruppe fra Mannskapsseksjonen er i ferd med å sette seg til bordet, der Båteierseksjonens forhandlingsgruppe er klar for å gi tilbakemelding på avklaringspunkter.
Hva skjer ved uenighet?
Det unike, og kanskje overraskende for noen, er at tariffen ikke inneholder et punkt om streikerett. Imidlertid er det slik at man har regler for hva som skal skje dersom man ikke blir enig.
Ved behov for ekstern hjelp er det en totrinnsmodell for videre saksbehandling. Etter at det er signert en uenighetsprotokoll oppnevner Riksmekleren en mekler.
Hver av partene kan ta opp inntil tre tema.
Dersom man fremdeles ikke er i mål, kan hver av seksjonene fremme inntil én en sak videre til voldgiftsbehandling hos Riksmekleren. Avgjørelser der er bindende for partene.
Saker man ikke enes om kan også vurderes som «for små» til å bruke store ressurser på i mekling, og kan tas opp ved neste korsveg, dersom en av partene ber om det.
Normalprosedyre er at avklarte momenter innarbeides og får virkning fra 1. januar neste år.
Dette gikk de glipp av:
Tirsdag formiddag, mens tariffseksjonene var langt inne i årets forhandlingsrunde, var det kun noe få som fikk med seg en sjeldenhet selv i Geiranger. Til glede for de 30 (!) og for deg som leser dette deler vi gjerne en kort omtale av «lufteturen» til en av veteranbilene i hotellets museum.
Sjåfør var Sindre Mjelva, som sammen med kona Monja M. Mjelva er fjerde generasjon vertskap ved det tradisjonsrike turisthotellet.
Fiskarlagets informasjonsleder kunne ikke la være å oppsøke godlydene som strømmet opp fra hotellets museum da 1932-modellen av denne Buick Phaeton med 8-sylindret motor på 114 hk ble startet opp og tatt ut på en sjelden kjøretur. I sin tid var det mange titall slike biler som ble brukt for å frakte turister fra fjorden, gjennom bygda og opp til utsiktspunktet Dalsnibba. Denne bilen var i bruk helt til 1965.
