Ser fremtid i næringen
Nora Dalan (22)
Hun fikk et intensivt innblikk i sjømatnæringen under Sett Sjøbeins marine studentbootcamp i vår. Nå har Nora Dalan (22) fått smaken på sjømatnæringen.
En intensiv uke i Lofoten var det som skulle til for at 22-åringen nå ser store muligheter for en fremtid i sjømatnæringen.
Lærte mye om tørrfisk
Nora Dalan fra Bardufoss i Troms trodde hun kunne en del om fisk, men læringskurven ble knallbratt i en innholdsrik mai-uke i Lofoten.
Hun fikk sammen med 19 andre studenter på masternivå billett til Svolvær og en tettpakket og hektisk uke i tørrfiskens tegn.
Før hun kom til Lofoten var alt hun kunne om tørrfisk det hun hadde lært av bestefaren på familiens hytte. Nå er hun nyfrelst tørrfiskentusiast som ikke kan forstå at tørrfisken ikke er en mer fremtredende råvare på norske middagsbord.
Råstoff på hjell i Svolvær sentrum.
Studerer ved NTNU
Nora Dalan har de siste fire årene blitt godt kjent i Trondheim. Hun kom til byen rett fra skolepulten på videregående. Om ett år er hun ferdig siviløkonom, med en master i økonomi og administrasjon.
Hun så invitasjonen til bootcampen og Tørrfiskkonferansen i Svolvær på Facebook, og søkte om å få delta.
– Det ble en vinn-vinn-situasjon for meg med bootcamp, også fordi jeg ikke hadde undervisning i den aktuelle perioden. Selv om det var en intensiv og litt hard uke, så sitter jeg igjen med så utrolig mye etter de åtte dagene, sier Nora Dalan.
Samtalen med henne starter i det vi begge venter på fly fra Svolvær til Bodø. I det vi tar bildet (over) får vi beskjed om at lavt skydekke gjør at vi sendes med buss fra Svolvær til Leknes.
Vises mulighetene
Bootcamp-konseptet er slik at studentene først gis en intensiv introduksjon om muligheter og utfordringer i sjømatnæringen før de settes sammen i tverrfaglige grupper og gis en oppgave de skal løse på maksimalt 48 timer.
Konseptet har blitt arrangert i flere år nå av Sett Sjøbein, i samarbeid med gründerspesialistene i det islandske selskapet Icelandic Startups. Sett Sjøbein er et nasjonalt samarbeid i næringen for å bidra til rekruttering og kompetanse til sjømatnæringen, innenfor havbruk, fiskeri og sjømatforedling.
Oppdragsgiver er Nærings- og fiskeridepartementet, som har bedt Sett Sjøbein arrangere tre bootcamper i 2018. Målsetningen er å knytte studenter og sjømatnæringen nærmere hverandre, og bootcampen holdes tilknyttet en større samling i sjømatnæringen. Denne gangen var altså arenaen Tørrfiskkonferansen som ble arrangert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) 4. mai i Svolvær. I dagene før konferansen fikk studentene møte mange aktører fra sjømatnæringen, før de to hektiske døgnene med oppgaveløsning. Løsningsforslagene ble presentert for deltagerne på konferansen og en jury kåret vinnerforslaget.
De 20 studentene som deltok kom fra ulike studiesteder, og studerte et bredt spekter av fagområder.
Omfattende turne
– Akkurat nå kan jeg faktisk veldig godt se for meg en fremtid i sjømatnæringen. Min bakgrunn gjør jo at jeg kan passe inn i de fleste typer virksomheter, og etter uken i Lofoten er jeg smittet av denne næringen og skikkelig imponert over bredden vi har blitt introdusert for, sier 22-åringen. Nora Dalan gjentar dette momentet flere ganger i samtalen med Fiskarlaget, at hun både har blitt imponert av bredden i næringen og av entusiasmen hos folk hun møtte i løpet av uken. – Ja, det er smittsomt når folk formidler at de liker det de holder på med. Du merker det så godt.
Masterstudentene møtte følgende bedrifter og næringsrepresentanter i løpet av dagene i Lofoten:
- Iversen jr og Ballstadgutt – fisketur
- Lerøy Norway Seafoods avd Stamsund – omvisning og introduksjon til arbeidet i produksjonsanlegget
- Insula og Lofoten – Konsernet Insula og erfaringer fra oppstarten med Lofotprodukt.
- LofotenMat – om å bygge merkevarer fra Lofoten
- Nic Haug – omvisning i mottak, produksjon, og anvendelser av fisken med vekt på tørrfisk
- Lofoten Marine Oils AS – omvisning på anlegg
- Kaikanten Delikatesser AS – bedriftsbesøk og smaksprøver
- Norges Kystfiskarlag – Informasjon om organisasjonen
- Ordfører i Vestvågøy kommune – presentasjon
Hele bootcampgjengen sammen med skipperne på fiskebåtene som tok studentene ut på Lofothavet fra Ballstad.
Foto: Sett Sjøbein
Mye innsikt
– Innsikt i hele verdikjeden har vært en øyeåpner for meg og en vei inn til å forstå hvor omfattende og betydningsfull sjømatnæringen er, forklarer Dalan.
Hun ser nå store muligheter for sin egen del, ikke minst om hun er villig til å flytte på seg ut fra storbyen og til der næringen holder til.
– Det gjorde skikkelig inntrykk på både meg og de andre i gruppen hvor tilgjengelig og entusiastisk folk var for å bistå oss. Vi var jo litt «gærne» og ringte rundt til flere vi fant kontaktinformasjon til, og som vi trodde kunne bistå oss med oppgaveløsningen vår, sier hun med lattermild stemme.
Noras gruppe ringte blant annet en forsker i Nofima og traff også en som var på ferie i Spania i sin jakt på innspill. Og innspill, veiledning og gode råd fikk de.
Studentene var sammensatt i tverrfaglige grupper på fire. InStockFish var satt sammen av (f.v.) Esther Haugland, Aurora Brynildsen, Vegar Sæterøy og Nora Dalan.
Oppgaven
Studentene fikk følgende utfordring:
- Hvordan kan vi øke tørrfiskkonsumet i det norske eller italienske markedet gjennom utvikling av ny teknologi og/eller design?
- Utvikle et fysisk produkt, en programvareløsning, en markedsføringskampanje eller en ny tjeneste!
De ble delt inn fem grupper og Nora Dalans gruppe «InStockFish» presenterte følgende løsningsforslag:
«InStockFish ønsker å produsere et ferdig utvannet, gryteklart tørrfiskprodukt som er tilgjengelig i kjøledisken på dagligvarehandler. Produktet vil være produsert i Norge, hvor det utvannes, vakuumpakkes og fryses. Videre distribueres det til Italia, hvor det tines i butikk og selges som en ferdig opptint vare.
Et tilgjengelig og gryteklart produkt i butikk skal føre til økt konsum av tørrfisk i Italia. Produktet appellerer dermed til unge som verken har tid eller kunnskap til å tilberede tørrfisken. I tillegg vil et produkt som er foredlet i Norge representere høy kvalitet og ha en historisk verdi.
InStockFish er et enkelt og realiserbart konsept. Det er en inkrementell innovasjon som bygger på ideer som tidligere har fungert i markedet. Gruppen mener det er på tide at norske aktører fremmer sine merkevarer på en nytenkende måte i det italienske markedet.»
- Sett Sjøbein har nå åpnet for søknader til årets andre marin student-bootcamp som denne gang går til Vestlandet i september. Søknadsskjema ligger her: www.settsjobein.no
Sett Sjøbeins to medarbeidere sammen med Nora Dalan på flyplassen på Leknes, f.v. Frøy Kathrine Myrhol, Janita Arhaug og Nora.
Klare regler
– Løsningsforslaget er gruppens egen eiendom, påpeker daglig leder Janita Arhaug i Sett Sjøbein.
Hun forklarer at flere av de tidligere bootcampgruppene har vært i dialog med ulike deler av næringen for å arbeide videre med sine ideer.
– Vårt håp og vår tanke er å synliggjøre muligheter for studentene og gi dem en arena der næringen kan hente inspirasjon og nye ideer fra miljø som ser næringen utenfra. Jeg håper vi fremover skal få flere eksempler på at bootcampene har bidratt til en utvikling for næringen i et langsiktig perspektiv, sier Arhaug.
Langsiktig verdi
Masterstudenten fra Bardufoss ser også på deltagelsen i den marine studentbootcampen som en langtidsinvestering.
– Det gjør jeg! Vi har fått jobbet intenst i grupper og fått utfordret oss på strategi, markedsføring og næringsrelevante prosesser på en veldig god måte. Ikke minst har vi fått god veiledning underveis i løpet av denne uka, både fra Sett Sjøbein og Icelandic Startups og fra næringsfolk, forteller Nora Dalan.
Dynamikken i studentgruppa fremhever hun også som god.
– Jeg har fått venner og relasjoner som blir nyttige å ta med seg inn i arbeidslivet. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg har brukt åtte dager på dette. Det har vært opplevelser og erfaringer som jeg ikke ville vært foruten, sier den meget godt fornøyde studenten, idet vi går om bord i Wiederøes maskin «Lofoten» på Leknes med retning for den vanlige hverdagen igjen.
Se Sett Sjøbeins video fra bootcampen (ekstern link)