15.01.2025

Samlet avklaring

Landsstyrevedtak

Landsstyret i Norges Fiskarlag har gjort et enstemmig vedtak for vegen videre i arbeidet for å holde organisasjonen samlet.

Landsstyret har denne uken hatt ny behandling og avklart en rekke momenter i organisasjonssaken.

– Vi har hatt en fot i bakken og drøftet hvor vi står og hvor vi må gå. Det er gjort en rekke avklaringer og et samlet landsstyre peker en klar retning for vegen videre, sier leder Kåre Heggebø.

Han sier landsstyret har forsøkt å se så bredt og helhetlig som mulig på videre grep og oppfølgingsmomenter som er nødvendig å ta i tiden fremover.

Kåre Heggebø sier organisasjonssaken har en prioritet i arbeidet for tiden og at det er kontinuerlig kontakt med medlemslagene.

Kåre Heggebø, leder i Norges Fiskarlag

– Jeg er optimist og håper vi skal klare å lande dette, sier Fiskarlagets leder.

Landsstyret har gjort følgende enstemmige vedtak:

1. Landsstyret viser til vedtak i sak 108/24, hvor Landsstyret la opp til flere konkrete prosesser for å avklare utestående spørsmål i organisasjonssaken, herunder dobbeltrepresentasjon og minoritetsvern.

2. Landsstyret finner grunn til å gjenta at en tredeling med lik representasjon fra medlemslagene i Landsmøtet og Landsstyret er en forutsetning som må oppfylles for holde Norges Fiskarlag samlet.

3. Landsstyret ser svært positivt på at Nord Fiskarlag og Sør-Norges Fiskarlag gjennom gode drøftelser mellom forhandlingsutvalgene har kommet fram til konkrete og omforente forslag om regulering av dobbelrepresentasjon. Landsstyret legger til grunn at disse forslagene er noe samtlige medlemslag vil slutte seg til, og forutsetter at de nye reglene vedtas i forbindelse med behandlingen av Norges Fiskarlags lover på Landsmøtet i 2025. Med en løsning på spørsmålet om dobbelrepresentasjon er det Landsstyrets klare oppfatning at forutsetningen for enighet om en lik tredeling av representasjonen i Norges Fiskarlags styrende organer er oppfylt. Landsstyret forutsetter at en tredeling av representasjonen vedtas uten forbehold eller vilkår, utover regulering av dobbeltrepresentasjon.

4. Landsstyret viser til punkt 4 i landsstyrevedtak 108/24, og konstaterer at alle medlemslagene er enige om at det er nødvendig å se nærmere på tiltak for å sikre minoritetsvern og håndtere uenighet. Medlemslagene har sluttet seg til å delta i et arbeid med mål om å komme fram til omforente tiltak som kan legges fram for Landsmøtet i 2025. Landsstyret går inn for at det oppnevnes et administrativt utvalg bestående av inntil 2 representanter fra hvert av medlemslagene, og ledes av Norges Fiskarlag som i tillegg kan delta med 2 representanter. Innstillingen fra utvalget skal legges fram for Landsstyret, og deretter sendes på organisasjonsmessig behandling.

5. Landsstyret vil angi følgende prosess for dette arbeidet:

– Medlemslagene utnevner sine utvalgsmedlemmer innen 15. januar 2025.

– Utvalget starter sitt arbeid innen 31. januar 2025.

– Utvalget avslutter sitt arbeid innen 1. mai 2025.

– Landsstyret behandler utvalgets innstilling i mai.

– Utvalgets innstilling sendes på høring, med eventuelle endringer i lys av Landsstyrets vedtak.

– Tiltakene behandles av Landsmøtet 2025.

6. Landsstyret gir følgende mandat for dette arbeidet:

– Definere forståelsen av minoritetsvern.

– Foreslå tiltak for minoritetsvern.

– Foreslå tiltak og kjøreregler for håndtering av uenighet og dissens i organisasjonen.

– Forslagene fra utvalget må være konsekvensvurdert.

– Forslagene fra utvalget må ikke være egnet til å svekke Fiskarlagets posisjon og oppslutning.

– Dersom utvalget ønsker å se på andre spørsmål og områder må dette avklares med Landsstyret.

7. Landsstyret slår fast at medlemslagene er enige om nødvendigheten av stabilitet i ressursfordelingen, og at dette blant annet må sikres gjennom formelle barrierer mot endringer av Norges Fiskarlags ressursfordelingsvedtak, i form av krav om kvalifisert flertall. Landsstyret forutsetter at dette vedtas i forbindelse med behandlingen av Norges Fiskarlags lover på Landsmøtet i 2025.

8. Landsstyret vil peke på at ressursfordelingsvedtaket i landsmøtesak 5/15 er gjeldende fram til Landsmøtet i 2025, hvor landsmøtevedtak 5/15 slår fast at ressursfordelingen skal opp til ny behandling. Landsstyret må samtidig slå fast at Stortinget gjennom behandlingen av kvotemeldingen våren 2024 og det tverrpolitiske forliket som blant annet Fiskarlaget var en pådriver for, så er det etablert en ressursfordeling for torsk nord for 62°N som avviker fra Fiskarlagets vedtak. Landsstyret finner det særdeles uheldig at slike tunge fordelingsvedtak som har ligget fast i nærmere 30 år settes til side, men ser det som urealistisk at denne politiske enigheten lar seg rokke ved i overskuelig framtid. Ut fra en samlet vurdering og et klart behov for ro rundt ressursfordelingen, er Landsstyret derfor innstilt på å legge Stortingets vedtak til grunn for Landsstyrets innstilling til Landsmøtet i 2025. Eventuell ubenyttet tredjelandskvote må fordeles i tråd med Stortingets vedtak 596 forankret i avtale av 19.04.2024, og bidra til at ressursfordelingen bringes nærmest mulig Fiskarlagets gjeldende ressursfordelingsvedtak (LM 5/15).

9. Landsstyret mener vi nå er kommet til et punkt hvor det ikke er rom for ytterligere forhandlinger eller nye posisjoner, og ber om at medlemslagene snarlig formelt avklarer at de vil slutte seg til de premissene som Landsstyret trekker opp i dette vedtaket. Landsstyret viser til tidslinjen som er skissert i punkt 5 i landsstyrevedtak 108/24.

10. Landsstyret inviterer medlemslagene til å nominere tillitsvalgte representanter til å delta i en referansegruppe for å sikre forankring og involvering etter behov. Hvert medlemslag kan oppnevne inntil 4 representanter, primært både fra styrene og landsstyret. Referansegruppen vil bli kalt sammen etter behov. For å sikre god intern kommunikasjon mener Landsstyret at det bør gjennomføres samrådsmøter mellom Norges Fiskarlag og medlemslagene månedlig i perioden fram mot Landsmøtet.