Redusert lønnsomhet
Tall for 2023
Fiskeflåten har en reduksjon i lønnsomheten fra 2022 til 2023. Det er likevel store variasjoner mellom fiskeriene, og mellom de ulike fartøygruppene, viser lønnsomhetstall fra Fiskeridirektoratet.
Tall fra lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten for 2023 viser en svak reduksjon i inflasjonsjusterte driftsinntekter for flåten sett under ett, fra 29,3 milliarder i 2022 til 28,8 milliarder kroner i 2023.
Tallene fra Fiskeridirektoratet viser at driftsresultatet for flåten var fem milliarder kroner i 2023. Driftsmarginen ble redusert fra 18,1 prosent i 2022 til 17,3 prosent i 2023.
Fortsatt stor variasjon
De pelagiske fiskeriene sett under ett har en økning i driftsmargin fra 22,8 prosent i 2022 til 27,1 prosent i 2023. Samtlige fartøygrupper, med unntak av kystnotfartøy under 11 meter hjemmelslengde opplevde en økning i driftsmarginen i 2023.
Pelagiske trålere er den fartøygruppen i de pelagiske fiskeriene som har størst økning i driftsmargin, fra 19,9 prosent i 2022 til 28 prosent i 2023.
Ringnotsnurpere er fartøygruppen med høyest driftsmargin, på 28,3 prosent i 2023.
Bunnfiskeriene har en redusert driftsmargin, med 11,3 prosent i 2023, mot 15,7 prosent i 2022. Her er det imidlertid større variasjoner mellom de ulike fartøygruppene sammenlignet med de pelagiske fiskeriene.
De havgående fartøyene i bunnfiskeriene opplevde totalt sett en reduksjon i driftsmargin fra 16,9 prosent i 2022 til 8,2 prosent i 2023. Samtlige fartøygrupper opplevde her en reduksjon i driftsmarginen. Reduksjonen er størst for fartøygruppen havgående krabbefartøy. For denne fartøygruppen er driftsinntektene mer enn halvert fra 2022, mens driftskostnadene ligger på omtrent samme nivå. Dette resulterer i en kraftig nedgang i resultatet fra 2022 til 2023, skriver Fiskeridirektoratet i sin oppsummering av tallene.
Kystfiskefartøyene i bunnfiskeriene opplevde samlet sett en svak økning i driftsmarginen, fra 14,3 prosent i 2022 til 14,8 prosent i 2023. Blant de konvensjonelle kystfiskefartøyene opplevde samtlige fartøygrupper, med unntak av konvensjonelle kystfiskefartøy 15-20,9 meter hjemmelslengde en økning i driftsmarginen. Her er økningen i driftsmarginen er størst for konvensjonelle fartøy under 11 meter, hvor denne økte fra 9,3 prosent i 2022 til 12,6 prosent i 2023.
Kystreketrålerne opplevde også en økning i driftsmarginen, fra -1,1 prosent i 2022 til 5,6 prosent i 2023. Etter flere år med negativt driftsresultat oppnår altså kystreketrålerne et positivt driftsresultat igjen. Økte finanskostnader fører allikevel til et negativt resultat før skatt for fartøygruppen i 2023. Med unntak av fartøygruppene med de minste fartøyene øker finanskostnadene generelt for alle fartøygrupper fra 2022 til 2023.
Svak økning i drivstofforbruk
Fartøygruppenes samlede kostnader til drivstoff er noe redusert fra 2022 til 2023. Samtidig ses en liten økning i drivstofforbruket for flåten totalt sett. Kostnadene til drivstoff vil være avhengig av pris og forbruk, hvor forbruket igjen vil være avhengig av faktorer som tilgjengelighet til fisken og værforhold.
Opplysninger om drivstofforbruk er samlet inn i forbindelse med lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten siden 2001. Det er ikke alle fartøy som svarer på spørsmålene om drivstofforbruk, men andelen fartøy med oppgitt drivstofforbruk har økt over tid. Fiskeridirektoratet har ikke data på drivstoffpriser.
Les mer hos Fiskeridirektoratet:
Lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten, detaljerte resultater for ulike grupperinger