Tilbake

Varsling av uønskede hendelser

Innledning/formål

Norges Fiskarlag har nulltoleranse for trakassering i fiskerinæringen. Alle i næringen må jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for alle. Alle har et ansvar for å utvikle en kultur preget av gjensidig respekt, både for ansatte, tillitsvalgte og medlemmer. Ledere og tillitsvalgte har et spesielt ansvar for å sikre god organisasjonskultur.

Formålet med disse rutinene er å beskrive der det foreligger brudd på formelle lover og retningslinjer.

Hvem gjelder varslingsrutinene for?

Varslingsrutinene gjelder for alle tillitsvalgte i alle sammenhenger der de representerer Norges Fiskarlag, herunder på kurs, møter, reiser og andre arrangementer i regi av Fiskarlaget.

Rutinene gjelder også for medlemmer i Norges Fiskarlag.

Ansatte: Forhold som involverer kun ansatte i organisasjonen, behandles i h t rutiner for varsling beskrevet i Norges Fiskarlags personalhåndbok/avvikssystem.

Sjøfartsdirektoratets varslingsportal

Sjøfartsdirektoratet har etablert en varslingsportal hvor man kan varsle om kritikkverdige forhold som skjer om bord på skip. Her kan man altså varsle om kritikkverdige forhold som mannskap om bord.

Varsling

Varsling er når noen sier fra om kritikkverdige forhold som kan være brudd på lover og regler, skriftlige etiske retningslinjer eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. (hentet fra arbeidstilsynets hjemmesider)

Fremgangsmåten ved varsling skal være forsvarlig.

Den som varsler bør være aktsom og handle i god tro om innholdet i varselet.

I all hovedsak stilles det ingen formkrav til et varsel, men det bør inneholde følgende:

  1. Navn og kontaktinformasjon til varsler, dersom den som varsler ikke ønsker å være anonym
  2. Hva som har skjedd, eller hvilke konkrete forhold mener er kritikkverdige
  3. Når det skjedde
  4. Evt. hvor det skjedde
  5. Hvem som er involverte
  6. Evt. dokumentasjon

Norges Fiskarlag bruker varslingsportalen mittvarsel.no og ber om at alle varsler knyttet til verv og medlemskap i Norges Fiskarlag går via denne. Derom varsler ønsker å varsle anonymt, er det opp til han/henne.

(lenke kommer her)

 

Prinsipper for håndtering av et varsel

Alle varsler skal tas alvorlig og behandles i tråd med grunnleggende prinsipper om konfidensialitet, habilitet og kontradiksjon for behandling av varsler.

Definisjon av varsler og omvarslet:

En varsler er en person som sier ifra om kritikkverdige forhold.

En omvarslet er en eller flere fysiske og/eller juridiske personer som får et varsel rettet mot seg.

Varsel vs klage/kritikkverdige forhold

Man kan klage på noe man er misfornøyd med, men som ikke nødvendigvis er kritikkverdige forhold. Innholdet i klagen avgjør om det er et varsel.

Trakassering/kritikkverdige forhold

Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med:

  • Lover og regler (rettsregler)
  • Skriftlige etiske retningslinjer i bedriften
  • Etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet

Personkonflikter, uenighet og ytringer om generell misnøye anses ikke som kritikkverdige forhold.

Der forholdet det varsles om er politianmeldt vil saken ikke bli behandlet som et varsel.

Gjengjeldelse

Gjengjeldelse er forbudt dersom den ugunstige behandlingen skjer som en følge av eller en reaksjon på et varsel.

Mulige reaksjoner

Enhver reaksjon skal stå i forhold til alvorlighetsgraden i saken og være i henhold til Fiskarlagets lover.