Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
16.03.2022

-Ekstreme drivstoffpriser

Stor utfordring

Ekstreme drivstoffpriser rammer marginale fiskerier. Dette var overskriften for Fiskerlaget Sørs markering knyttet til næringens utfordringer da de inviterte politikerne til møte i Kristiansand.

Tirsdag 15. mars inviterte Fiskerlaget Sør til en orientering om den kritiske situasjonen fiskeflåten er i, knyttet til den ekstreme prisøkningen på drivstoff.

Politikere fra Stortinget, Fylkestinget og kommuner, samt media deltok under møtet, som ble holdt ved Fiskebasaren i Kristiansand.

Fra Fiskerlaget Sør stilte: Lennart Danielsen, John Magne Salvesen og Thor Gunnar Martinsen

 Også Jan Bredsand fra salgslaget Fiskehav SA og Allan Hansen fra Fiskesalg AS deltok i møtet.

Nytt møte torsdag

Vi skyter inn her at Norges Fiskarlag torsdag 17. mars møter politisk ledelse i både Fiskeri- og næringsdepartementet og i Finansdepartementet etter at vi sist uke, 9. mars, ba om et møte om situasjonen.

Sterk økning

Under møtet i Kristiansand la styreleder i Fiskerlaget Sør, Lennart Danielsen frem tall og informasjon knyttet til prisutviklingen på drivstoff og konsekvensene for fiskeriene i Sør.

Han viste til at prisen på marin gassolje (diesel) har økt med om lag 350 prosent siden 2020.

Den største økningen kommer av sanksjonene mot Russland etter invasjonen av Ukraina 24. februar, i tillegg til avgiftsøkninger.

-For store deler av fiskeflåten i Sør-Norge er det nå ikke regningssvarende å forlate kai for å fiske, sa styrelederen.

Utfordrende for flåten

Fiskeflåten i Agder hadde en førstehåndsomsetning på 570 millioner kroner i 2021.

Fiskeridirektoratets lønnsomhetsanalyse viser imidlertid svært begrenset driftsmargin for denne delen av den norske fiskeflåten.

-Det er drøyt 430 yrkesfiskere i Agder. Hver ansatt i fiskeriene generer vel to årsverk i tilknyttet næringsliv, viste Danielsen til fra ringvirkningsanalysen til SINTEF.

-Landligge vil derfor bli dramatisk for hele verdikjeden som springer ut av vår subsidiefrie primærnæring, sa han til de fremmøtte.

Lennart Danielsen pekte på at fiskeflåten i Sør-Norge har begrensede ressurser å fiske på og ingen alternative fiskerier å bytte til.

-Lave driftsmarginer gjør oss derfor særlig eksponert for høye drivstoffpriser og avgifter, slik vi opplever nå. Vi frykter at den ekstraordinære situasjonen vil sette varige spor for vår tradisjonsrike næring. Det vil ta lang tid å gjenoppbygge kompetansen i fiskeriene dersom de permitterte fiskerne vil søke andre yrker, sa Danielsen.

Dramatiske følger

Jan Bredsand og Allan Iversen representerte fiskemottakene på Sørlandet i møtet.

De fortalte om en landindustri hvor lønnsomheten utfordres av høye strømutgifter og mangel på råstoff. Reketrålflåten står for 70 prosent av tilførselen av lokalt råstoff for fiskemottakene i Sør-Norge. Landligge for denne flåten kan derfor få dramatiske følger videre i verdikjeden, påpekte de to.

Norges Fiskarlag har foreslått og vil i vårt møte med departementene torsdag gjenta følgende momenter:

Kortsiktige tiltak:

  • CO2-avgiften må kompenseres fortløpende fullt ut, etter tidligere modell for alle fartøygrupper.
  • Garantikassen for fiskere må gis mandat og ressurser til å kunne gi slik løpende refusjon for innbetalt CO2-avgift.
  • Fiske må innlemmes i ordinær MVA-refusjon, med mulighet for løpende/månedlig refusjon.
  • Det må legges til rette for å kunne bunkre uten grunnavgift på mineralolje (dagens ordning med refusjon binder opp kapital).
  • Det må opprettes en midlertidig kompensasjonsordning for fiskeflåten, eksempelvis etter samme mal som ordningen med strømstøtte for jordbruks- og veksthusnæringen.

Langsiktige tiltak:

  • Det må opprettes et CO2-fond, for å støtte fiskeflåtens overgang til lav- og nullutslippsteknologi.
  • Næringa og Regjeringen ma? innga? et partnerskap om en klimaavtale/klimaplan for norsk fiskefla?te, som ogsa? vektlegger hensynet til næringas konkurransekraft.