Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
16.04.2021

Støtter ringnotendring

Landsstyret

Landsstyret i Norges Fiskarlag har fredag vedtatt å støtte departementets forslag om å avvikle instruksene om salg av ringnotfartøy fra Nord-Norge til Sør-Norge.

Landsstyret i Norges Fiskarlag har fredag 16. april behandlet «Høring – endring/oppheving av instruks av 1992/2002 om salg av ringnotfartøy fra Nord-Norge til Sør-Norge» og gjort slikt vedtak:

«Norges Fiskarlag viser til høringsbrev 26. mars 2021 fra Nærings- og fiskeridepartementet om opphevelse av instruks av 1992/2002 om salg av ringnotfartøy fra Nord-Norge til Sør-Norge. Saken har vært gjenstand for organisasjonsmessig høring i Fiskarlaget.

Norges Fiskarlag viser til at målsettingen og intensjonen med instruksene var å opprettholde en ringnotflåte og et ringnotmiljø i Nord-Norge og å søke å overflytte eksisterende ringnotkapasitet til Nord-Norge.

Fiskarlaget registrerer at departementet uttaler at instruksene står fremdeles ved lag, og forvaltningspraksis har siden vedtagelsen vært i tråd med disse. Fiskerimyndighetene har videre tatt i bruk flere tiltak for å opprettholde en ringnotflåte og et ringnotmiljø i Nord-Norge.

Instruksene er ett tiltak, et annet var bla. forskrift av 6. mai 1991 om investeringstilskudd til kjøp av brukte ringnotfartøy til Nord-Norge. Strukturkvoteforskriftens avkortningsregler med ulike avkortningssatser er nok et eksempel. De ulike avkortingsreglene ble imidlertid nylig er opphevet og erstattet av en lik avkortningssats på 10 % i strukturkvoteordningene for alle fartøygrupper som følge av Stortingets vedtak under behandlingen av Meld. S. 32 (2018-2019) «Kvotemeldingen».

Gjennomgangen i departementets notat viser at de 74 ringnotkonsesjonenes fordeling mellom Sør-Norge og Nord-Norge er noenlunde den samme pr. 1. januar 1996 og pr. 16. februar 2021. I den grad det har skjedd en forskyvning har dette vært fra Nord-Norge til Sør-Norge og årsaken til dette har vært eiers valg om å flytte selskapet og fartøy fra nord til sør.

Instruksene har sin bakgrunn i deltakerlovens formålsparagraf og bestemmelse om fiskeflåtens distriktsmessige fordeling, og sett opp mot intensjonen ved vedtagelsen har instruksene oppfylt målsetningen. Fiskarlaget har imidlertid merket seg departementets vurderinger hvor de stiller spørsmål om instruksene er det riktige verktøyet for å bevare og opprettholde et livskraftig ringnotmiljø i Nord-Norge i dag. I notatet påpeker departementet at instruksene gjør en forskjell på og for rederier drevet fra Sør-Norge og Nord-Norge, og det anføres videre at myndighetenes inngripen overfor nordnorske ringnotrederier er lite rimelig, selv om hensikten er å ivareta distriktsmessige hensyn ved å sikre en stabil ringnotnæring i Nord-Norge.

Norges Fiskarlag er enig i og forholder seg til de politiske målsettingene og intensjonene som er nedfelt i deltakerloven om fiskeflåtens distriktsmessige fordeling, men kan likevel ikke se at gjeldende instrukser for ringnotflåten ivaretar dette hensynet. Disse er kanskje snarere tvert imot en hemsko for å styrke ringnotflåten i Nord Norge. Ut fra forannevnte støtter derfor Norges Fiskarlag departementets forslag om å avvikle instruksene om salg av ringnotfartøy fra Nord-Norge til Sør-Norge. Det vises for øvrig også til uttalelser fra næringsaktører i Nord-Norge hvor det framkommer at skal det være mulig å opprettholde et livskraftig ringnotmiljø i Nord-Norge, er det avgjørende at nordnorske rederier gis muligheten til å legge strategier og tilpasse driften på samme måte som en kan i resten av landet.»