Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
03.04.2020

Elektrifisering av kystflåten

Utlysning fra FHF

FHF lyser ut inntil 3,0 millioner kroner for utvikling/utredning av en fremdriftsløsning for et kystfiskefartøy basert på batteri og brenselcelle med hydrogen eller ammoniakk som drivstoff.

Det selges i dag biler med brenselceller og hydrogen som drivstoff og i utgangspunktet kan det antas at det i dag allerede finnes kommersielle løsninger som kan tilpasses kystfiskefartøyer, dog med begrensning i rekkevidde og tid på feltet. Dette med bakgrunn i at batterier har lav energitetthet i forhold til vekt og at hydrogen har lav energitetthet i forhold til volum.

FHF ser for seg at en løsning i første omgang bør utvikles for kystfiskefartøy med sjøvær på inntil 12 timer.

For å komme et skritt videre mot det grønne skiftet for kystfiskefartøy er det behov for å gjøre en «proof of concept»-analyse for en teknisk løsning basert på bruk av en batteripakke i kombinasjon med en eller flere brenselceller med hydrogen eller ammoniakk som drivstoff.

Brenselcellen produserer strøm med samme kapasitet hele tiden, mens gjennom batteriet kan man regulere pådraget. Det er også behov for å vurdere kapasiteten på strømnettet i utvalgte fiskerihavner med tanke på fremtidig behov for batterilading og lokal produksjon av hydrogen.  

Flere trykker på

Fra Norges Fiskarlags side ser vi prosjektet som en konkretisering av landsmøtevedtaket om fremtidens fiskefartøy (se vedtaket nedenfor), og Fiskarlaget har spilt inn satsningsområdet til FHF.  Miljøvernorganisasjonene Bellona og Zero viser også til at kystfiskeflåten kan elektrifiseres og mener at bruk av batterier og hydrogen kan representere gode løsninger.

Les hele utlysningen hos FHF (ekstern lenke)

  • Søknadsfristen for prosjektet er 27. april.