Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
29.08.2017

Ny Sea King mer forsinket

Fiskerne bekymret

Leveransen av det nye redningshelikopteret AW-101 er på etterskudd med et halvt år. Flere forhold kan nå utløse at Sea King-en må fly ett til to år mer enn planlagt.

Det første nye redningshelikopteret skulle ha kommet til Norge i april, men kommer i stedet i høst, samtidig med maskin nummer to. Det er den militære dokumentasjonen som har blitt levert veldig sent i prosessen som nå fører til usikkerhet, melder Forsvarets forum. (ekstern link)

– Viktig ressurs

– For norske fiskere er Sea King og redningstjenesten den viktigste ressursen når vi har behov for redningsbistand. Det er derfor bekymringsfullt å høre at det er ytterligere utfordringer knyttet til innfasingen av de nye helikoptrene. Det sier Kjell Ingebrigtsen, leder i Norges Fiskarlag.

– Jeg er forundret over alle problemene som har vært i den lange prosessen som har pågått knyttet til nye redningshelikoptre. Og som om det ikke var nok med redningstjenesten, opplever vi jo det samme knyttet til NH90-maskinene som skal brukes på Kystvaktskipene og fregattene. Jeg er imponert over hvor lite støy som har kommet fra mannskapene som hver eneste dag skal tilby beredskap og redning på vår langstrakte og krevende kyst, sier Ingebrigtsen.

Arbeidshest

Fiskarlagslederen sier han også har tanke for mannskapene som skal betjene de aldrende redningshelikoptrene.

– Sea Kingen er en arbeidshest som det blir stadig mer krevende å holde i luften. Derfor kan det verken være god samfunnsøkonomi eller god HMS med stadige utsettelser i denne saken. Vi for vår del må likevel bare stole på at dyktige mannskaper både på land og i luften klarer å tilby beredskap og redning på en god nok måte inntil videre, men vi liker ikke denne stuasjonen, understreker Ingebrigtsen.

16 nye helikoptre

De 16 nye AW-101 Merlin fra AgustaWestland skal leveres fram til 2020. Samtidig tas Sea King-maskinene gradvis ut av tjeneste.

Den opprinnelige planen er å oppgradere seks av de 12 helikoptrene Norge har hatt siden 1972. Men trolig må flere oppgraderes hvis noen av dem må fly til 2022, påpeker Forsvarets forum.

Sola blir første base som er operativ med de nye maskinene, som har en samlet prislapp på drøyt seks milliarder kroner.

SAR King?

Det kan også bli nytt navn kallenavn på redningshelikoptrene. Luftforsvaret har for et år siden foreslått Sar King (Search and Rescue).

– Vi har i sommer hatt en navnekonkurranse, hvor alle organisasjoner og instanser med et forhold til Redningstjenesten var invitert til å komme med forslag. Vi har fått inn flere forslag i tillegg til det fra Luftforsvaret, bekrefter avdelingsdirektør Pål Anders Hagen i Justisdepartementet.