
Krever register og returordning
Fiskarlaget står med
En rekke kommuner og organisasjoner krever nå at det snarest innføres et obligatorisk fritidsbåtregister og en bærekraftig returordning for båter. Norges Fiskarlag er en av organisasjonene som nok en gang fremmer dette politiske kravet.
Vrakbåter er en kilde til mikroplast og miljøgifter og et økende problem langs hele kysten. Dette påpekes nå på nytt overfor våre politiske myndigheter.
Norges Fiskarlag er sammen med en rekke kommuner og organisasjoner samstemt om at det haster med tiltak for at ikke miljøskadelige båtvrak ender opp som et enda større miljøproblem enn det vi alt ser.
Det er rundt en million fritidsbåter i Norge og derfor viktig at det snarest tas fatt i denne utfordringen. I brevet påpekes det at en båt som ender opp som en eierløs vrakbåt blir et offentlig problem. En båt på bunnen er gjerne 10 ganger så kostbar å fjerne som når den fortsatt flyter.
Det viktig at det snarest innføres ordninger for å forhindre dette. Det finnes allerede tusenvis av vrakbåter på avveie.
Det er særlig to hovedårsaker til at båter ender opp som vrakbåter:
Kostnad: For fritidsbåter under 50 fot utbetales en vrakpant på 1000 kroner. Båter under 15 fot kan leveres på vanlige avfallsmottak. Båter over 15 fot er det ofte kostbart å transportere, og for båter med innenbordsmotor finnes det svært få mottak. Kostnadene ved behandling av båten må også dekkes av den som leverer den inn.
Ukjent eier: Det er i utgangspunktet båtens eier som er ansvarlig. Så lenge denne ikke kan identifiseres, vil det kunne være juridisk krevende og kostbart å oppta henlagte båter. Noen båter blir derfor liggende til de synker, gjerne som følge av is eller vær og vind. Mange velger også å senke båten sin for å kvitte seg med problemet.
Løsningen det pekes på er et obligatorisk fritidsbåtregister med en vrakpantordning, slik det er for biler. Når eier kan identifiseres, vil hensetting av båter ikke lenger fremstå som et lettvint og billig alternativ til å levere dem til godkjente mottak.
Les hele brevet her: