Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
19.09.2014

Klar for a-ordningen?

Ny rapportering fra 2015

I 2015 må alle virksomheter innrapportere ansettelses- og inntektsopplysninger på en ny måte. A-meldingen erstatter fem ulike skjemaer og skal leveres elektronisk hver måned. 

Alle arbeidsgivere skal fra 2015 levere a-meldingen.  A-meldingen erstatter melding til Aa-registeret, lønns- og trekkoppgaver, årsoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk, terminoppgaver og oppgave til lønnsstatistikk.

Hvem skal rapportere?
Rapportering av lønns- og ansettelsesforhold til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå samles i a-meldingen. Denne meldingen skal sendes av arbeidsgivere, pensjonsutbetalere og andre som utbetaler lønn og ytelser.

A-meldingen erstatter fem av de skjemaene som i dag leveres til skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå. De fem skjemaene som erstattes er:

  1. Lønns- og trekkoppgave  
  2. Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk  
  3. Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave
  4. Melding til Aa-registeret
  5. Oppgave til lønnsstatistikk

Alle som leverer noen av disse oppgavene skal fra januar 2015 levere a-melding. A-meldingen sendes fra den juridiske enheten som er registrert i Brønnøysundregistrene. Ved innsendingen brukes den juridiske enhetens organisasjonsnummer.

Hvordan vil a-ordningen påvirke fiskeflåten?
Behovet for tilpasninger avhenger av virksomhetens nåværende rutiner, prosesser og systemer. I følge Skattedirektoratet viser erfaringer fra virksomheter som har deltatt i en prøvedriftsordning i 2014, at mange virksomheter må endre sine rutiner når de går over til månedlig rapportering.

Noen må endre kanal for innlevering, siden a-meldingen er elektronisk. A-meldingen leveres fra lønnssystem. De minste virksomhetene kan registrere a-meldingen direkte i Altinn.

Generell informasjon om ordningen finnes på: www.altinn.no/a-ordningen Her finner man veiledning til ordningen, hvordan man rapporterer, informasjon rettet mot små virksomheter (under 10 ansatte) og nyhetsbrev Skattedirektoratet har gitt ut til nå.  

For spørsmål om ordningen så har Fiskarlaget fått opplyst at våre medlemmer kan ta kontakt på epost til følgende adresse: a-ordningen@skatteetaten.no.