
Fraråder bunkringskutt
Høringssvar
Norges Fiskarlag fraråder på det sterkeste Skattedirektoratet å innføre forslaget om å avgrense fritaket for fiskefartøy til å bunkre avgiftsfritt som skip i utenriks sjøfart. Det skriver vi i et høringssvar.
Norges Fiskarlag har gitt vår respons på Skattedirektoratets forslag om å avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriks sjøfart mot fiske- og fangstfartøy ved å endre særavgiftforskriftens § 4-4-1.
Direktoratet argumenterer med at avgiftsmotivert sjøfart til utenriks havn ikke er i samsvar med intensjonen til fritaket, og viser til at dagens ordning fører til økte utslipp av CO2 fra fiskeflåten.
Norges Fiskarlag mener at, som alle andre deler av samfunnet, må også fiskeflåten omstilles til lav- og nullutslippsdrift. Utfordringen for fiskeflåten pr. dags dato er at det i praksis ikke er noen tilgjengelige alternativer til fossile energibærere. For den mindre kystflåten kan elektrifisering være et alternativ, men da må det bygges ut el-infrastruktur og lademuligheter langs hele kysten, i tillegg til at det må tilgjengeliggjøres støtteordninger som gjør el- og hybridbåter realiserbare.
Vi påpeker i vårt svar at havfiskeflåten og den større kystfiskeflåten har et driftsmønster uten faste seilingsalternativ, hvilket innebærer at dagens alternativ til fossile energibærere enten for plasskrevende eller for dyre til at fiskeflåten kan ta de i bruk.
Norges Fiskarlag er enig i at det er uheldig at den norske fiskeflåten i økende grad bunkrer avgiftsfritt som skip i utenriks fart når dette medfører ekstra gangtid til fiskefeltene og økte utslipp av klimagasser. I tillegg fører ordningen til at fiskeflåten må betale ekstra havneavgifter m.m. til havnemyndighetene i andre land.
Fiskarlaget mener imidlertid at Skattedirektoratets forslag om å stenge fiskeflåten ute fra adgangen til å bunkre avgiftsfritt i Norge som skip i utenriks sjøfart, vil medføre betydelige negative konsekvenser på flere områder, blant annet føre til økte utslipp av klimagasser.
Norges Fiskarlag er av den oppfatning at Skattedirektoratet bør se på årsakene til den negative utviklingen, som er en følge av at den norske fiskeflåten er pålagt en særnorsk CO2-avgift som er svært konkurransevridende og medfører at mange norske fiskerier blir ulønnsomme sammenlignet med rammebetingelsene til fiskeflåten i våre naboland.
Fiskarlaget mener forslaget også vil ha negative konsekvenser som ikke er tilstrekkelig belyst i Skattedirektoratets høringsnotat, blant annet:
– Bunkringsstasjoner og annen serviceindustri som betjener fiskeflåten i Norge vil svekkes og tape på den foreslåtte omleggingen.
– Forslaget vil stimulere til flere norske landinger i utlandet med negative konsekvenser for verdiskaping i Norge.
– Svekking av beredskap i Norge som følge av nedbygging av bunkersinfrastruktur langs kysten.
Norges Fiskarlag har i vårt svar til Skattedirektoratet også vist til høringsinnspillet fra Fiskebåt, som gir en omfattende redegjørelse av de negative konsekvensene forslaget vil innebære (lenke til Fiskebåt)
