Forsterker sjømatens posisjon
Ny Godfisk-avtale
Sjømat skal forsterkes som det fremste symbolet på norsk mattradisjon og kystkultur. DET – er ambisjonen rundt næringens avtale med til Norske Kokkers Landsforening (NKL) og deres engasjement opp mot Godfisk.no.
Norges sjømatråd, Norges Råfisklag og Norges Sildesalgslag står samlet bak en ny avtale, og blir dermed hovedpartner i partnerprogrammet til Norske Kokkers Landsforening (NKL) gjennom merkevaren Godfisk.no.
Skal inspirere
Avtalen skal bidra til å styrke merkevaren Godfisk.no, og blir en del av det viktige arbeidet for å løfte fram sjømat i det norske markedet. Målet med det nye samarbeidet er å inspirere enda flere til å følge de nye nasjonale kostrådene, som sier at vi skal spise 300–500 gram sjømat i uken.
– Vi er glade for at vi skal samarbeide tett med Norges Råfisklag og Norges Sildesalgslag om en så viktig avtale. Det blir et godt verktøy i arbeidet med å øke både kunnskap og konsum av sjømat i Norge, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer i en medieomtale.
Avtale med betydning
Norske Kokkers Landsforening jobber målrettet med restaurantbransjens næringsliv, og partnerprogrammet deres skal være mat- og måltidsbransjens mest attraktive kommersielle program.
– Det er en stor glede for NKL å kunne presentere denne avtalen med Godfisk.no. For oss betyr avtalen et forsterket fokus rettet mot sjømat i flere av våre rekrutteringsaktiviteter og konkurransemenyer, forteller daglig leder i Norske Kokkers Landsforening, Espen A. Wasenius.
Wasenius påpeker at den nye avtalen vil gi flere muligheter for norske kokker å få økt innsikt og mer kunnskap når de skal velge råvarer i fremtidige kokkekonkurranser.
En samlet sjømatnæring
For Sjømatrådet, Råfisklaget og Sildesalgslaget er det ingen tvil om at denne avtalen kommer hele sjømatnæringen til gode. Christian Chramer fra Norges sjømatråd trekker fram at nettopp norske kokker har vært avgjørende i arbeidet for å gjøre norsk sjømat til globale merkevarer.
– Det er viktig at våre særegne sjømatprodukter, som virkelig er i verdensklasse, får så høy synlighet som mulig – både hjemme og ute i den store verden, sier administrerende direktør i Norges Sildesalgslag, Jonny Berfjord.
Det er nettopp dette den nysignerte avtalen skal bidra til.
– Nå knytter vi våre beste råvarer enda tettere til våre beste kokker. Det er vi stolte av, avslutter administrerende direktør i Norges Råfisklag, Svein Ove Haugland.