15.08.2024

Etterlyser avfallsløsninger

Arendalsuka

-Fiskeflåten trenger bedre avfallsløsninger i havn så snart som mulig. Det sier leder i Sør-Norges Fiskarlag Terje Eriksen i forbindelse med et arrangement i Arendalsuka.

Fiskerinæringen spiller en viktig rolle i arbeidet for å forebygge ytterligere marin forsøpling og for å rydde havet, men for å gjøre dette trenger vi bedre avfallshåndteringer på land.

Det – var essensen for arrangementet som ble holdt i et samarbeid mellom SALT og Norges Fiskarlag torsdag formiddag under Arendalsuka.

Terje Eriksen påpekte at det er en klar forventning i næringen om at systemene i land må bli bedre for flåten. Snarest.

Status nå er at nye forskrifter pålegger alle havner å ha mottaksordninger, men dette er i liten grad på plass.

Arrangementet ble ledet av Marit Hiim Haugseth (bildet) fra Norges Fiskarlag.

Innledere og paneldeltakere: 

  • Johanne Solheim , Samfunsbedriftene
  • Carl Höjman, SALT
  • Terje Eriksen, Sør-Norges Fiskarlag
  • Helene Øyangen Lindberg, Oceanize
  • Tom Einar Karlsen (Ap), Stortinget

Fiskerne vil

Terje Eriksen var tydelig på at fiskere spiller en avgjørende rolle i å beskytte havmiljøet ved å håndtere avfall på en forsvarlig måte. For å støtte dette, er det viktig å ha effektive leveringsløsninger for avfall i havn.

-Dette er noe vi i Norges Fiskarlag har jobbet mye med den senere tiden, og noe vi fortsatt ønsker å ha trykk på i tiden fremover, sa han.

Han viste bilder og fortalte om da Fiskarlagets landsstyre selv fikk kjenne utfordringen på kysten da de deltok i strandrydding på Trøndelagskysten i 2022.

Les omtale og detaljer knyttet til den vedtatte planen

Det var et enstemmig landsstyre som vedtok Fiskarlagets handlingsplan den 1. juni samme år.

Må være fornuftig

Terje Eriksen arbeider på 70 meter lange Herøyfjord og kom med flere eksempler i debatten som viser at det er en veg å gå før alt er på plass – og logisk, som regler for anløp.

-Det er rart for oss å gå til havn for å sette av eller ta om bord en inspektør eller en ansatt, og samtidig bli avkrevd søppelgebyr for dette anløpet. Vi er kanskje til kai i 15 minutter og leverer heller ikke et fnugg søppel i løpet av anløpet.

Terje Eriksen ga klare råd til sin sidemann, stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen (Ap) og de andre i panelet.

Kom med forslag til forbedringer

Terje Eriksen sier han basert på sitt daglige virke har erfart at det enkle ofte er det beste.

Han kom derfor med to enkle råd for hva han tro kan være en god veg videre for å få enkle, bedre og snarlige løsninger i havnene:

  • Havneeier må ta større eierskap til dette, og starte en dialog med de lokale fiskarlagene en dialog om hva de trenger, og hvordan det bør legges til rette.
  • Alle havner pålegges å informere om hvilke fraksjoner de tar imot, og kostnader ved dette i BarentsWatch.

Dette er regelverket

Nytt skipsavfallsdirektiv ble vedtatt i EU 2019, og inntatt i forurensningsforskriften kapittel 20: Levering og mottak av avfall fra skip den 1.10.2023.

Formålet med det nye regelverket er å verne havmiljøet ved å øke tilgangen til og bruken av mottaksordninger for avfall fra skip i havner.

Forskriften pålegger derfor alle havner å ha mottaksordninger for både eget avfall og oppfisket avfall, og skal i tillegg tilrettelegge for ombruk og materialgjenvinning.

Miljødirektoratet laget en veileder som havneansvarlige skulle bruke for å sikre enhetlige løsninger.

De største endringene for fiskerinæringas del var to ting:

  1. Det ble innført et generelt avfallsgebyr, uavhengig av om fartøyet leverte avfall eller ikke, og at levering av oppfisket avfall skal inngå i dette gebyret. Det er altså slutt på at fiskere risikerer å måtte betale i dyre dommer for å bli kvitt oppfisket avfall.
  2. Det legges opp til høyere sorteringsgrad i havnene, noe som gjør at endel fartøyer må endre rutinger for avfallssortering om bord.

I tillegg slås det fast at det er havneansvarlig som plikter å utarbeide en avfallsplan i samråd med brukere av havna og berørte parter.

F.v.: Stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen (Ap), Helene Øyangen Lindberg, Mait Hiim Haugseth, Terje Eriksen, Johanne Solheim og Carl Höjman.