Deltar i klimasamarbeid
Avtale signert
Forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen er i mål og en avtale er nå signert. – Avtalen gir en viktig ramme for vegen videre, sier leder Kåre Heggebø i Norges Fiskarlag.
Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå. Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes, påpeker regjeringen i sin pressemelding om saken.
– Vi skal skape jobber og kutte utslipp i skipsfarten, og staten skal bidra. Blant annet har Enova i året som gikk finansiert grønne løsninger til havs med over to milliarder kroner. Støtte til utbredelse av klimavennlige løsninger innenfor sjøfart blir viktig fremover også, og innspill fra næringen blir viktig for oss å lytte til, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
Samarbeidet er fra regjeringens side et uttrykk for ønsker om å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.
– Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart. Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Utfordringer i kø
Fra Fiskarlagets side sier Kåre Heggebø at tilgang til teknologi og alternative energibærere er hans og næringens viktigste fokus.
– Utfordringene står i kø fremover og spesielt fordi vi i fiskerinæringen erkjenner at vi helst skulle vært grønn for lenge siden. Samtidig er det ikke gode løsninger på plass som gjør at vi kan bytte ut dagens motorer med nye og bedre løsninger, det er både en bekymring og en utfordring, påpeker han.
Kåre Heggebø sier den grønne utviklingen fortsatt er i en tidlig fase og at Klimapartnerskapet er viktig for å dele utfordringer og kunnskap og etablere en felles retning fremover.
Her finner du avtalen: Maritimt klimapartnerskap
Maritimt klimapartnerskap
- Maritimt klimapartnerskap inngås mellom staten ved Nærings- og Fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet på den ene siden og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen på den andre
- Følgende organisasjoner har signert maritimt klimapartnerskap:
- LO, Unio, Norges Rederiforbund, NHO, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffissersforbund, Sjømat Norge, Norsk Industri, NHO Sjøfart, Fellesforbundet, Det norske maskinistforbund
- Klimapartnerskap mellom stat og næringsliv er omtalt i Hurdalsplattformen. Det er ment å være en arena for å drøfte hvordan næringslivet kan realisere utslippskutt og annen grønn omstilling i større grad enn i dag, og hvordan regjeringen kan legge til rette for at omstillingen går raskere.
- Rammene for klimapartnerskapsavtaler ble formalisert i en intensjonsavtale mellom regjeringen og sentrale organisasjoner fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i januar i år. Intensjonsavtalen legger føringer for prosess og legger til grunn felles prinsipper for alle partnerskapsavtalene.
- Regjeringen har invitert de tre første næringene til dialog om å inngå klimapartnerskapsavtaler. De tre næringene er prosessindustrien, maritim næring, og bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.