15.08.2024

Atle ble reddet

Gikk frivillig i vannet

Fisker Atle Nilsen fra Arendal ble onsdag reddet opp av vannet etter et fall over bord. Den erfarne rekefiskeren tenker nå mer og mer på sin sikkerhet på havet.

«RS Inge Steensland» er stasjonert i Arendal og rykket onsdag ut til reketråleren «Frøken Wahlberg» etter at Atle Nilsen falt over bord i Pollen.

Redningsaksjonen var satt i scene i et samarbeid mellom Redningsselskapet og Norges Fiskarlag.

Formålet er å peke på hvor utsatt en arbeidsplass på havet er og hvordan arbeid med sikkerhet og den politiske nullvisjonen om ulykker til havs sammen kan bidra til å ta ned ulykkestallene.

De som var med, f.v.: stortingsrepresentant Olve Grotle (H), fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen, fung. sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, fisker Atle Nilsen, generalsekretær Grethe Herlofson i Redningsselskapet og generalsekretær Sverre Johansen i Norges Fiskarlag.

Siden 2000 har 155 fiskere mistet livet i eller knyttet til sitt virke på havet. 

-Det er risiko knyttet til å drive fiskeri. Det er derfor nødvendig å jobbe med forebygging på alle nivå. Alt fra fiskerireguleringer til sikkerhetsprosedyrer og holdninger spiller inn. Samtidig må vi ha beredskapen på plass når det likevel skjer ulykker. Her spiller Redningsselskapet en avgjørende rolle, og myndighetene har et tungt ansvar for å sikre nødvendig finansiering, sier generalsekretær Sverre Johansen i Norges Fiskarlag som sammen med kollega Grethe Herlofson inviterte en rekke samarbeidspartnere til redningsaksjonen i Pollen.

Disse deltok:

  • Fisker Atle Nilsen
  • Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
  • Stortingsrepresentant Olve Grotle
  • Fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim
  • Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen

Redningsselskapet har et bredt arbeid knyttet til sjøsikkerhet, og i tillegg til mange fra egen organisasjon og stab så deltok også flere barn og unge under redningsoppdraget for å se og lære og få med seg erfaringen fra denne typen arrangement.

Fiskeri- og havministeren var imponert over arbeidet som gjøres om bord i redningsskøytene, og understreket betydningen av god beredskap langs hele kysten.

-Det er en fantastisk innsats dere gjør, sa Marianne Sivertsen Næss til deltagerne fra Redningsselskapet og sier den viktigste jobben er å sikre at alle kommer hjem fra jobben på havet.

-Vi har ingen å miste, og derfor har vi også en nullvisjon, sa hun.

På veg om bord

Slik er en vanlig dag på jobb

Plotteren viser posisjonen i Pollen i Arendal

Hjelpen er på veg

NRK er med, og Atle går rett ifra vannet og i intervju om hendelsen

Atle har blitt klokere

-Jeg får mer og mer fokus på sikkerhet. Om det er fordi jeg har blitt eldre eller klokere det vet jeg ikke. Som fisker ser jeg hvor lett ting kan gå galt på havet, sier den erfarne rekefiskeren mens vi går mot Pollen.

Fiskarlagets informasjonsleder Jan-Erik Indrestrand ble med om bord da Atle skulle reddes.

Han la seg til ytterst i Pollen like ved staselige «Christan Radich». For å klare å holde posisjonen låret han en av de to tråldørene slik at båten lå «for anker» ved hjelp av den.

Hvor ofte opplever oj-situasjoner ombord?

-Det er spesielt knyttet til vær og vind og strøm ikke minst, når vi ligger og tråler og eventuelt huker fast en trål i bunnen, sier den erfarne rekefiskeren.

-Da må jeg skjønne elementet og ha prosedyrene helt på plass og vite hva jeg skal gjøre.

Går du gjennom sikkerhet når du skal på sjøen?

-Ja, jeg gjør det. Det viktigste er å skjønne elementene og risikofaktorer fordi havet endrer seg fort.

Han bruker ikke redningsutstyr under arbeid.

Om bord har han overlevelsesdrakt, flyteplagg og redningsflåte, samt termiske vester. 

I tillegg har han radioutstyr og mobil.

-Slik kan jeg få meldt fra om det blir mulig å gi anskrik, sier han.

Så har han tenkt mer og mer på hva som kans skje om han faller i vannet, slik som under dagens redningsaksjon, der han falt fra hekken på båten og rett i sjøen uten annet enn et flyteplagg på seg.

-Det er noe jeg har tenkt på om det er mulig å få tak i en slik nødknapp, som både kan stanse motoren og varsle redningstjenesten automatisk.

-Å ha noe rundt halsen ville vært bra.

Når jeg er alene på havet er jeg jo utsatt.

På vinteren er vi to og det er jo litt bedre enn å være alene.


Atle Nilsen rett før han blir våt. Foto: Hanna Bakke-Jensen

Du trengte ikke tenkepause for å si ja til å la deg «redde»?

Det stemmer. Det er flott å få være med på redningsdemonstrasjonen. Det er nyttig trening både for meg og mannskapene i Redningsselskapet. Jeg synes det er viktig å sette fokus på sikkerhet. Og samarbeidet med Redningsselskapet er viktig for oss fiskere.

I løpet av rundt ti minutter kan «RS Inge Steensland» komme han til unnsetning.

Feltene han tråler på bruker han selv inntil en time en på å nå.

-Det er jo faktisk inne ved land det fortest kan gå galt. Ute i havet er jeg ikke så bekymret, sier han og forteller om tett kontakt med sine redningsmenn. 

-Jeg har mye kontakt med RS, siden de er stasjonert på fiskemottaket vårt i Barbubukt.

Vi kjenner hverandre og jeg vet at de kan sine saker og er helt trygg på at de er der når jeg trenger dem.

-Vi har en fin gjensidig respekt for at vi forstår elementene begge parter. Det er viktig for meg som fisker. Det kjennes trygt at de er der og faktisk passer litt på oss som er på havet, altså.

Espen reddet Atle

Det var maritim redningsmann Espen Solvang (bildet) som bidro til å få Atle Nilsen opp fra vannet.

Espen Solvang etter endt oppdrag på veg tilbake til kai i Barbubukt, og med Frøken Wahlberg og Christian Radich i bakgrunnen.

Redningsmannen har fem års tjeneste bak seg i RS.

For å bli maritim redningsmann tar man maritim utdannelse som styrmann eller maskinist, og deretter er det et eget kursopplegg for å gå inn i den typen redningsoppdrag i RS.

Espen Solvang sier det også for dem er både viktig og nyttig å få trene på denne typen oppdrag sammen med en yrkesfisker.

-Atle og hans kolleger har et av farligste yrkene, og det er denne typen trening vi trenger. Husk at Redningsselskapet jo ble etablert nettopp fordi det var så mange fiskere som omkom på havet.

-Vi jobber fortsatt for å bidra til trygghet på havet, sier dagens redningsmann.

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss betrakter den engasjerte samtalen mellom fisker Atle Nilsen og generalsekretær Sverre Johansen i Norges Fiskarlag.