Aktuelt

23.01.2017 08:05
Hvem skal eie historien om havet?
Kronikk: Lerbukt
Hvem skal eie historien om havet?
Kronikken er ført i pennen av Jan Roger Lerbukt, daglig leder i Hermes-rederiet og landsstyremedlem i Norges Fiskarlag
Foto: Jan-Erik Indrestrand

Hvem eier historien om havet, spør daglig leder Jan Roger Lerbukt i fiskebåtrederiet «Hermes». Spørsmålet og kronikken publiseres i forbindelse med «Den store havdebatten» i Tromsø 23. januar. 

KRONIKK: Hvem skal eie historien om havet?

Over flere uker har Nordlys løftet frem spørsmålet "hvem skal eie havet" som oppspill til den store havdebatten i Tromsø 23. januar. I den debatten skal vi fra fiskebåtrederiet Hermes stille med glede, men vi mener spørsmålet er ganske lett å svare på: Det norske folk eier havet og fisken. Slik vi ser det er det like spennende å spørre hvem som skal eie historien om havet?

I Hermes jobber vi aktivt for å fortelle den moderne historien om norsk fiskerinæring. Våre røtter har vi med oss blant annet i den 100 år gamle damen «Hermes II» som ligger i Torghuken i Tromsø og dupper slik Yngve Olsen så flott beskrev det i sin blogg, men vi er minst like opptatt av å fortelle om dagens og morgendagens fiskere og fiskerier. Kollega Rolf Bjørnar Tøllefsen har fortalt til Nordlys at det for 15-20 år siden var negativt å være fisker, men i likhet med ham opplever også vi at bildet har endret seg. Den moderne fisker har rettet ryggen og er stolt av produktet som leveres, av arbeidsplassene som skapes og av å jobbe i ett av verdens tøffeste yrker.

Som fiskebåtreder er mitt stolteste øyeblikk hver gang båten vår «Hermes» kommer inn til kai etter fiske i krevende farvann. Båten er full av kvalitetsfisk klar for markedene enten det er i Europa, Sør-Amerika eller et annet sted i verden. 18 mann står klar til å mønstre på og 18 karer er klar for å komme hjem til familie og venner etter mange uker på havet. Stoltheten over å være fisker kan vanskelig beskrives, men vi har likevel bestemt oss for å prøve.

Vi satser derfor på kommunikasjon i Hermes! Du finner oss du på både facebook, instagram og YouTube og jevnlig sender vi vår faste fotograf Marius Fiskum, eller filmskaper Erik Nikolai Heim ombord for å forsøke å formidle hverdagen for førstereisgutten eller familiefaren eller lærlingen som har sin arbeidsplass på fiskefeltene ved Grønland, rundt Svalbard, i Nordsjøen, i Barentshavet eller et sted langs Norges langstrakte kyst.

Vi vil bidra til at flere velger fiskeryrket, at flere forstår hvilken verdi vi skaper, at flere kunder får se at vi fisker stadig mer bærekraftig, og vi vil vise hvordan vi både tar vare på råstoff og har omsorg for naturen og fiskebestandene. Vi har ikke bondens mulighet til å arrangere Åpen gård eller fabrikksjefen mulighet til å ha familiedag. Vi må derfor bruke teknologiens muligheter. I våre lokaler i Kystens Hus, forøvrig et ypperlig sted å jobbe for oss som ønsker å vise at kysten gir rom for mange næringer, investerer vi i både visningsarealer, utstillinger, direktesending fra livet ombord og VR-briller.

Gjennom direktesendinger fra båten kan alle som ønsker, uten å bli hverken våt på beina eller sjøsyk, selv få se at vi ikke har noen hemmeligheter der ute. Våre besøkende kan med VR-brillene på oppleve sjøgangen i Barentshavet og kjenne hvordan dagliglivet arter seg i 10-12 meter høye bølger. Det er ikke sikkert det virker fremmende for rekrutteringen, men at det øker respekten for de som jobber, spiser og sover under slike forhold er jeg overbevist om.

Alt vi gjør i Hermes handler om kvalitet. Alle våre valg påvirker det sluttproduktet vi sender fra oss. Da nytter det ikke å ta snarveier eller velge lettvinte løsninger. Vi gjør mesteparten av våre innkjøp lokalt i Nord-Norge og er stolt over å bidra til mange jobber på land. Dette er også en del av historien om Hermes. Bruk som ikke fungerer, en pumpe som ikke går eller mat som ikke leveres på tid medfører tap og svikt i våre leveranser. I dagens kundedrevne marked er ikke det godt nok.

Når vi skal selge til verdens mest kresne kunder må vi jobbe med verdens beste leverandører som Feber design, NOFI og Kræmer Maritime, Troms Fryseterminal og NJ Bunker, JM Hansen og BedSys og Jupiter. Alle Tromsø-bedrifter i «verdensklasse». Det er disse som sammen med oss og alle våre brødre og søstre i fiskeryrket er historien om havet og det er vi som skal eie den.

Vi i Hermes gjør vårt gjennom vår satsing på å fortelle den moderne historien om havet. Vi håper du vil være med oss på fortsettelsen av fortellingen og vil ta plass blant våre over 3200 følgere på Facebook.

 

Design og utvikling : Luculentus as - Trondheim